יום רביעי, 6 ביולי 2011

אדוני השר, למי אתה קורא חוליגנים?

אדוני השר, למי אתה קורא חוליגנים?

לכבוד השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ'

א.נ.,
על פי הדיווחים באמצעי התקשורת, ראש הממשלה הטיל עליך את הטיפול במה שמכונה 'המטס', דהיינו מאות פעילי שלום מחו"ל העומדים לנחות בשדה התעופה בן גוריון ביום שישי השבוע. צוטט מפיך כי הנך רואה באנשים אלה 'חוליגנים מפרי חוק', וזאת מבלי שטרחת לפנות ולבדוק או לברר מי הם ומה כוונותיהם, וכי בכוונתך לנהוג בהם בצורה כוחנית גסה ולמלא לשם כך את נתב"ג באלפי שוטרים. תכניות כוחניות כאלה עלולות לגרום נזק קשה ומיותר לחלוטין למדינת ישראל.

ברצוני להביא דברים על דיוקם. לפני מספר חודשים פנו ארגוני חברה אזרחית פלסטינים אל פעילי שלום מכל העולם והזמינו אותם לבקר בגדה המערבית בשבוע שבין 8 ל-16 ביוני. במסגרת תכנית הביקור הנקראת 'ברוכים הבאים לפלסטין' מוזמנים האורחים מחו"ל להתארח בבתיהן של משפחות פלסטיניות וליטול חלק בפעילויות תרבותיות שונות כגון נטיעת עצי זית בכפרים באזור רמאללה, ביקור בתיאטרון החופש בג'נין שמנהלו ג'וליאנו מר נרצח לפני מספר חודשים, וביקור במרכז הקהילתי במחנה הפליטים אאידה שבבית לחם. במפורש ובשום אופן לא מתוכננת כל פעילות אלימה או מתגרה. הפלסטינים אף עודדו את אורחיהם להגיע כמשפחות שלמות על ילדיהם, וכך אכן מתכוונים רבים מהם לנהוג. הראשונים שנענו לפניה הפלסטינית היו 350 פעילי שלום מצרפת, ואליהם הצטרפו בחודשים האחרונים פעילים מארה"ב, בריטניה, גרמניה, איטליה ובלגיה, בסך הכל כשש  מאות אנשים – חלק גדול מהם, כאמור, משפחות שלמות על ילדיהן.

אילו עמד לרשות הפלסטינים נמל תעופה משלהם, היו הפעילים מעדיפים להגיע באמצעות נמל תעופה זה. אך כיום לא ניתן להגיע לשטחים הפלסטיניים אלא דרך מדינת ישראל, והפעילים רכשו בכספם האישי כרטיסים בטיסות שינחתו בנמל התעופה בן גוריון. אין להם כל כוונה לעורר כל מהומה שהיא בנמל התעופה, וכל כוונתם לעבור ככל מבקר אחר בביקורת הדרכונים, ולצאת לדרכם.

במקרים רבים בשנים האחרונות, מבקרים שהגיעו לנתב"ג והודיעו בגלוי על כוונתם להגיע לשטחים הפלסטיניים לא הורשו להיכנס וגורשו מן הארץ. כתוצאה מכך, מבקרים כאלה חשים עצמם נאלצים לנקוט בשקר ורמייה ולהעלים מנציגי ממשלת ישראל את מטרת ביקורם האמיתית. האנשים שיגיעו לארץ ביום שישי השבוע אינם מתכוונים לנהוג כך. כולם עד אחד מתכוונים לנהוג ביושר ובכנות ולהצהיר במפורש כי מטרת ביקורם היא להתארח אצל הפלסטינים. יתר על כן, המשתתפים נפגשו בתחילת השבוע עם נציגי משרד החוץ הצרפתי ובקשו מהם למסור את מטרת ביקורם לידיעתה של ממשלת ישראל – ככל הנראה, המידע לא הגיע לידיך.   

מה שיקרה בנתב"ג ביום שישי נתון לחלוטין בידיך, אדוני השר. אם יורשו פעילי השלום לעבור את ביקורת הדרכונים ולצאת למחוז חפצם, זה יהיה יום רגיל ושגרתי לחלוטין בשדה התעופה. אם לעומת זאת תחליט לנהוג בהתעמרות וכוחניות ולגרש משדה התעופה ומהארץ לא פחות משש מאות אנשים בבת אחת כולל משפחות על ילדיהן, יגרמו בעיות לוגיסטיות קשות ובהמשך בעיות פוליטיות, מדיניות והסברתיות שעלולות להעסיק את כולנו זמן רב. עדיין לא מאוחר מדי להחליט לנהוג בדרך התבונה.

בברכה,

אדם קלר