יום שני, 27 בספטמבר 2010

אחרי שמונה חודשים

אחרי שמונה חודשים

אחרי שמונה חודשים

אחרי שמונה חודשים
ע' לא יקרא את הבלוג הזה, לפחות לא בשבועות הקרובים. הוא יושב בתא מעצר צבאי בירושלים, ושם אין מחשבים.
ע', צעיר ישראלי תושב אזור תל אביב, לא היה בטוח שהוא רוצה לסרב לשרת בצבאה של מדינת ישראל. הוא התגייס לצבא בתקווה שמתוך שורותיו יוכל אולי להשפיע לטובה, אך במשך שמונה חודשים לא הצליח בכך. את המכתב ששיגר לשלטונות הצבא שווה לקרוא:
אני מסרב להיות חלק מצבא ההגנה לישראל, צבא אשר כובש ומדכא באופן יומיומי אוכלוסייה פלסטינית, פוגע בסיכוי לשלום וכך גם בביטחונה של מדינת ישראל, ומשחית את האופי המוסרי והדמוקרטי של המדינה.

כבר מעל ל-40 שנה שצה"ל מדכא באופן יומיומי את חיי הפלסטינים בשטחים ושולל מהם את הזכויות הכי בסיסיות לחיים נורמליים, וזה כולל פגיעה בחופש התנועה, פגיעה בכלכלה, פגיעות גוף, מעצרים בלתי חוקיים ועוד הרבה עבירות חמורות שבד"כ אינן מגיעות אל התקשורת.

עצם העובדה שהחייל הכי פשוט שמשרת מעבר לקו הירוק יכול לשלוט בחיי התושבים המקומיים ולגרום להם לעשות כרצונו בכוח היא אינה חוקית או דמוקרטית, ומשיגה את המטרה ההפוכה בדיוק- היא מייצרת עוד מחבלים, מגבירה את השנאה כלפינו ופוגעת בסיכוי ממשי לשלום. אז מה בעצם תורם הדיכוי הזה? מטרה אחת בלבד- הנצחת ההתנחלויות, שהן בעצמן אינן חוקיות ומהוות את המכשול בדרך להשגת פשרה בין העמים.

עוד לפני שהתגייסתי היו לי את ההתלבטויות אם להתגייס או לא, אם לתמוך בצבא שמייצג את מדינתי או לסרב. בסופו של דבר החלטתי להתגייס, כי הייתי עם התחושה שאני אוכל לסרב מבפנים, לעשות את הדברים אחרת, לגרום לשינוי. כיום אני מבין שעצם הפעולות שהצבא עושה בשטחים, עצם הנוכחות שלו שם, היא שמהווה את הכיבוש, ושום פעולה שלי, כולל יחס חיובי לאזרחים הפלסטיניים, לא תשנה דבר.

אני מאמין שבמדינה אשר מחשיבה את עצמה כדמוקרטית, רצוי ואפילו נדרש מכל אחד מאיתנו לדעת לתת את הביקורת ולהתקומם כאשר המדינה טועה. צה"ל הוא ארגון אשר נלחם על אינטרסים שאינני מאמין בהם, מבצע פעולות אנטי דמוקרטיות ואנטי מוסריות, ופוגע קשות בסיכוי ממשי לשלום. איני מוכן להמשיך להיות חלק ממנו.
ע' נדון בינתיים לעשרים ימי מעצר. אבל מנסיונם של רבים אחרים שהלכו בדרך הזאת, זוהי רק ההתחלה, והוא כנראה יצטרך להיכנס ולצאת פעמים רבות בשערי הכלא הצבאי בטרם ישתכנעו השלטונות הצבאיים שחייל כיבוש הוא כבר לא יהיה.