יום רביעי, 9 במרץ 2011

יש כזה דבר?

יש כזה דבר?

אתמול שוב באה משטרת ישראל להרוס את הכפר אל עראקיב, למחוק אותו מעל פני האדמה, בפעם העשרים ואחת במשך פחות משנה. שוב נהרסו הבקתות והאוהלים הדלים של תושבי אל-עראקיב וכל שריד וזכר הועמסו למשאיות ונלקחו משם, שוב נותרה חלקת אדמה ריקה וחרוכה אליה הגיעו דחפורי הקרן הקיימת לישראל לבצע עבודות הכנה לקראת "נטיעת יער". ושוב, אחרי שהשוטרים והדחפורים עזבו את השטח, חזרו הבדואים העקשנים להחיות שוב את הכפר  אל-עראקיב ולהקים בפעם העשרים ושתיים אוהלים חדשים ובקתות חדשות ולהיערך שוב לשגרת יום של חיים בלי חשמל ובלי מים ובלי ביוב – עד לגירוש הבא וההרס הבא והחזרה הבאה.

הבוקר התראיין ברדיו שר התפוצות וההסברה יולי אדלשטיין. השר אדלשטיין נמצא כרגע בארצות הברית, לשם יצאו יחד עמו חבורת ישראלים צעירים ונמרצים שנבחרו בקפידה כדי להתרוצץ ברחבי האוניברסיטאות האמריקאיות ולצאת חוצץ נגד האירוע הנקרא "שבוע האפרטהייד הישראלי" אשר צובר שם תאוצה משנה לשנה. "איזו בורות יש כאן לגבי מדינת ישראל האמיתית, איה שקרים והשמצות מפיצים עלינו" נאנח השר בשידור חי. "איך יתכן שסטודנטים אמריקאים אפילו לא ידעו ולא שמעו שיש כזה דבר ישראלי ערבי? רק במסע שלנו השבוע הם שמעו את ה בפעם הראשונה!"

בעצם, הסטודנטים האמריקאים האלה לא לגמרי לבד. האם השוטרים אשר כל שבוע מחדש הורסים ומחריבים את אל-עראקיב ומוחקים אותה מעל פני האדמה שמעו פעם שיש כזה דבר ישראלים ערבים? האם משיהו סיפר להם על ישראלים ערבים, שהם אזרחים שווי זכויות לכל דבר במדינה שעד לאחרונה החשיבה עצמה כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון? ונהגי הדחפורים שמעו שיש כזה דבר? והמפקדים והמנהלים ששלחו לשטח את השוטרים ונהגי הדחפורים? והבכירים שבראש משטרת ישראל ובראש הקרן הקיימת ובראש מנהל מקרקעי ישראל, והשרים שקבעו לבכירים את המדיניות לטווח ארוך, וראש הממשלה שמעל השרים? מי שמע? מי מכיר? מי יודע?

אדוני שר ההסברה והתפוצות, איפה אתה?  אולי תעשה קצת הסברה בקרב חבריך לממשלה ותסביר להם על האזרחים  שווי הזכויות שנמצאים כאן במדינתנו?
                                                                    

שירת הדחפורים

פיט סיגר בן 92, וטרם נס ליחו. עדיין זמר המחאה המפורסם בכל העולם פעיל וכותב וגם שר ומעורב בפעילויות ומאבקים, כמעט כמו אז בימים הגדולים של המאבק לזכויות השחורים ונגד מלחמת וייטנאם.

בשנה שעברה ביקש מכון ערבה מפיט סיגר לתת חסותו לעצרת וירטואלית שעמד המכון לערוך בכותרת "עם כדור הארץ וזה עם זה – למען מזרח תיכון טוב יותר". מכון ערבה, כך סיפרו לו המארגנים, הוא פרויקט אקדמאי הממוקם בנגב הישראלי ומטרתו "להתמודד עם האתגרים הסביבתיים האזוריים ידי שילוב ישראלים, פלסטינים, ירדנים ומנהיגי עתיד אחרים כדי ללמוד את הסביבה תוך בניית מערכות יחסים שיתופיות חוצות גבולות ".

היו מי שפנו אל סיגר בבקשה להחרים את האירוע של מכון ערבה, אך הוא סרב לבקשתם ואף הפעיל את יוקרתו הבינלאומית הבלתי מבוטלת להשפיע על אמנים אחרים שיצטרפו.

זה היה בשנה שעברה. אבל לאחרונה ביקר את פיט סיגר בביתו הפעיל הישראלי ג'ף הלפר, אשר מסר לו כי חלק גדול מן המימון ל"מכון ערבה" מגיע מן הקרן הקיימת לישראל והציג בפניו תמונות ותיעוד על הדרך היצירתית בה מחנכים נהגי הדחפורים של הקרן הקיימת את תושבי אל-עראקיב "להתמודד עם האתגרים הסביבתיים" ו"לבנות מערכות יחסים שיתופיות חוצות גבולות".

"השתתפתי בעצרת ההיא מכיוון שבמשך שנים רבות אני דוגל בהשקפה שצריך לדבר גם אנשים שאינך מסכים איתם, אבל בסופו של דבר יצא כאילו אני תומך בקרן הקיימת" אמר סיגר. "כאשר פנו אלי מכון ערבה לא ידעתי עד כמה עמוקה התמיכה שמעניקה הקרן הקיימת למכון הזה."

לאחר הפרשה הזאת, יש להניח כי את שיריו של פיט סיגר כבר לא נשמע אצלנו בזמן הקרוב. נצטרך להסתפק בהופעות חוזרות של שירת הדחפורים העושים במלאכה.



בשבת הקרובה – נוטעים עצי זית באל-עראקיב

בעוד אני יושב לכתוב את הבלוג הזה, הגיעה לתיבת המייל שלי הודעה בזו הלשון:

הקרן הקיימת עוקרת אנשים – בואו לנטוע באל-עראקיב ולחזק את תושביה! השבוע הרסו כוחות מינהל מקרקעי ישראל את הכפר אל-עראקיב בפעם העשרים ואחת. בינתיים משלימים הדחפורים  של הקק"ל את יישור השטח ומחיקת הכפר,  ומכינים אותו לנטיעת עצים-כובשים, ייעור מלאכותי שנועד לנשל את תושבי אל-עראקיב הבדואים מאדמתם. אלפי עצי פרי שטיפחו תושבי המקום נעקרו במהלך הריסת הכפר. בשבת ניטע שוב חלק מהם,  כאות וסימן לחזרת תושבי אל-עראקיב לאדמתם.

ביום שבת הקרוב, 12 במרס 2011, נבוא לאל-עראקיב לפעולת סולידריות ועצרת מחאה וניטע עצי זית בכפר. במקום שבו מנסות רשויות המדינה, המינהל וקק"ל להרוס חיים – נמשיך אנחנו לבנות אותם. לפני שהם יגיעו עם עצי הסרק הכובשים – נבוא  אנחנו וניטע חגורת עצי זית סביב אדמות הכפר. שימרו את היום, ובואו איתנו!
אנו זקוקים לתרומותיכם כדי לממן את רכישת שתילי הזית.  לכל שתיל נצרף ברכה לשגשוג קהילת הכפר אל-עראקיב. תרומות, בכפולות מחירו של שתיל עץ זית, 25 ₪, ניתן לשלוח
בהמחאה לפקודת "מטה הקואליציה", ת"ד1335, כפר-סבא, 44113

הסעות מתל אביב: 10 בבוקר ברכבת מרכז (ארלוזורוב), ליד חניון סיקסט.
לפרטים נוספים והרשמה: יעקב: 050-5733276, 09-7670801 manor12@zahav.net.il או מיכל: 052-6886867, tarabut@gmail.com.
ירושלים: דולב 054-8184467 dolevrahat@gmail.com