יום שבת, 28 במאי 2011

חוגגים את איחוד ירושלים בשייח ג'ראח

חוגגים את איחוד ירושלים בשייח ג'ראח

ביום ה-7 ביוני 1967 נכנסו חיילי צה"ל אל העיר העתיקה של ירושלים, ומן האירוע ההיסטורי הזה נותרו תמונות הצנחנים בוכים משמחה והתרגשות ליד הכותל המערבי אשר מופיעות בכל ספרי ההיסטוריה שיצאו בישראל. שלושה ימים אחר כך, בשעות הערב המוקדמות של ה-10 ביוני , הגיעו בעקבות הצנחנים גם דחפוריה של מדינת ישראל להופעת בכורה מרשימה במזרח ירושלים. תושבי רובע המוגרבים, שנוסד בשנת  1193 והיה חלק מו הנוף הירושלמי קרוב לשמונה מאות שנה, קיבלו פקודה לפנות מיד את בתיהם, והרובע כולו - 135 בתים – נהרס ונמחק מעל פני האדמה תוך מספר שעות. כל שריד וזכר לבתים סולק והשטח הפך להיות רחבת הכותל הגדולה והמרשימה. קרוב לודאי שגם במהלך האירוע ההיסטורי הזה ירדו כמה דמעות, אבל הצלמים כבר לא היו שם כדי להנציח אותן.

לזכרם של האירועים המסעירים האלה קבעה מדינת ישראל לציין ולחגוג מדי שנה את יום ירושלים – "יום חג ומועד, יום חג לאומי לציין את שחרורה ולאיחודה מחדש של ירושלים בירת ישראל, להעלות על ראש שמחתנו את מהות ירושלים, רום התקוות ופסגת השאיפות" כפי שנאמר בדברי ההסבר לחוק יום ירושלים שבו עיגנה כנסת ישראל את היום הזה בלוח השנה הלאומי. וכך מדי שנה מתכנסים בהמונים המתנחלים וחבריהם הדתיים-לאומיים לחגוג את חגם הגדול, יום ירושלים, ומקיימים את "ריקוד הדגלים" שהפך להם למסורת, ומכרכרים ברחובות ירושלים עם דגלים בידיהם, ויתר תושבי ירושלים מחכים בסבלנות בבתיהם עד שהברדק ברחובות יסתיים.

השנה היו מי שלא יכלו לחכות בסבלנות עד שיגיע יום החגיגות המיוחל והחלו בפעולות ברוחו של יום ירושלים המהולל כבר כמה שבועות מראש. כך למשל, עירית ירושלים בראשותו של ניר ברקת הידוע מאד מאד רוצה ומשתוקקת להקים מחדש את גנו של דוד המלך, שכידוע שכן לפני כשלושת אלפים שנה במקום בו נמצאת היום שכונת סילוואן הפלסטינית. הקמת גן המלך המחודש תהיה מעשה פשוט וקל, צריך בסך הכול להרוס עשרים ושניים בתים פלסטיניים והשטח יהיה ריק ואפשר יהיה לגשת למלאכת הגינון הנשגבת. אבל שאיפותיה של העיריה נתקלו במחסום מתסכל של בית המשפט שאוסר על הריסת הבתים עוד שנתיים לכל הפחות. ממש נבזות מצד השופטים האלה. למרבה המזל, השופטים רק אסרו על הרס בתים בסילוואן ולא היה שום צו לאסור ירי בכדורים חיים על מפגינים ברחובות השכונה, וכך נורה ונהרג מילאד עייאש בן ה-17. (מי בדיוק ירה את הכדור הקטלני? שוטרים, או משמר הגבול, או השומרים אשר עומדים על משמר בתי המתנחלים בלב סילוואן ואת משכורותיהם משלם משרד השיכון בממשלת ישראל? מי יודע? ובעצם, מה זה כל כך משנה?)

כמה ימים אחר כך בחר גם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו להעלות את ירושלים על ראש שמחתו, בנאום המהולל על גבעת הקפיטול בוושינגטון הרחוקה, ולהודיע בשמחה וגאווה כי תחת שלטון ישראל נשמר חופש הפולחן לבני כל הדתות במקומות הקדושים להם. כנראה לא שמע ראש הממשלה את ההודעה של משטרת ירושלים ששודרה ברדיו מספר ימים לפני צאתו לדרך: "המשטרה תגביל היום כניסת מתפללים מוסלמים להר הבית. בהתאם להנחיות, תותר רק כניסתם של גברים בני יותר מ-50 ורק נושאי תעודות זהות ישראליות". גם חברי הקונגרס שקמו ממקומם והריעו לו תרועות ממושכות כנראה לא עוקבים אחר ההודעות וההנחיות שמפרסמת המשטרה בישראל.

ובתוך כך באו אחמ"ים רבים לחגוג עם המתנחלים היושבים בלב שכונת ראס אל עמוד הפלסטינית את חנוכת המובלעת שלהם היושבת על ראש הר הזיתים וצופה משם על המסגדים, ויו"ר הכנסת רובי ריבלין העלה על נס את אחדותה של העיר ירושלים בירת ישראל וברך את המתנחלים שבאו לגור במקום היפה הזה הנקרא "מעלה הזיתים" והקימו לעצמם מתחם מבוצר לתפארת, מוקף בחומה גבוהה ונשמר יום ולילה בידי שומרים חמושים שאת משכורתם משלם כמובן משרד השיכון. עיתונאי הבחין בחצר המתחם ההתנחלותי החדש בערימה גדולה של אופני ילדים, להנאת הדור הצעיר של המתנחלים אשר נוסעים להנאתם בתוך החצר הפנימית שבתוך החומה. ושר החינוך גדעון סער שנטל גם הוא חלק בשמחת המתנחלים במעלה הזיתים הורה לשנות את מתכונת לימודי האזרחות בבתי הספר ולבטל את הדגש המיותר על דמוקרטיה ושוויון זכויות אשר רק מעורר מדנים ומרעיל את האווירה בכיתה ולהכניס במקום זאת מנה גדושה של לימודי ההיסטוריה הציונית בדגש על זכותו הבלעדית של העם היהודי בארץ האבות וכמובן בירושלים המאוחדת בירת ישראל.

ומפגינים מתנועת סולידריות שייך ג'ראח שהעזו לקלקל את השמחה ולהפגין מול השערים הנעולים של מתחם המתנחלים ולמחות נגד הרחבת ההתנחלות בירושלים המאוחדת פוזרו במלוא כוחה ועוצמתה של משטרת ישראל, וכוח עצום ואלימות רבה הופעלו נגדם וגם שוקרים חשמליים. הרי רק השבוע הודיע ראש הממשלה בוושינגטון שאנחנו הננו אי של דמוקרטיה למופת בלב המזרח התיכון הסוער.

וכל זה היה כנראה רק הקדימון לקראת חגיגות יום ירושלים הנהדר, שיחולו השנה ב-1 ביוני (לפי הלוח העברי). השנה יקיימו המתנחלים את ריקוד הדגלים המסורתי שלהם ברחובות שכונת שייך ג'ראח. כנראה, כדי להציג ולהראות למשפחות הפלסטיניות שגורשו שם מבתיהן ומתגוררות ברחוב כמה שפר חלקן ומה טוב לחיות בירושלים המאוחדת, בירת ישראל שחוברה לה יחדיו.

יום ירושלים שמח!

"מסרבת  להסתגל לשנאה" - דיווח מאלימות המשטרה בראס אל עמוד
http://www.justjlm.org/1340

סרטון על פיזור ההפגנה בראס אל עמוד
http://www.justjlm.org/1330