יום שלישי, 11 במאי 2010

להעלות באוב זיכרונות ישנים

להעלות באוב זיכרונות ישנים

שר החוץ אביגדור ליברמן שמח לשמוע את הגילוי המסעיר: נחשפו פניו האמיתיות של השופט גולדסטון. כן, ההוא מדו"ח גולדסטון עם כל הפרסומים הלא סימפטיים על מעשיהם של חיילים ישראלים ברצועת עזה. מתברר שגולדסטון היה שופט בדרום אפריקה בזמן משטר האפרטהייד. איזו נבזות! מיהר שר החוץ להורות על תרגום התחקיר המלא על עברו של גולדסטון והפצתו לנציגויות הישראליות ברחבי העולם. סוף סוף קצת תחמושת למכונת הסברה מקרטעת.

שופט ששפט לפי חוקי משטר האפרטהייד בדרום אפריקה – זאת בהחלט לא נקודת אור בקריירה של גולדסטון. משטר האפרטהייד היה משטר גזעני אשר בגלוי ובמוצהר הפלה בין שחורים ולבנים לפי צבע עורם ודיכא דיכוי אכזרי את מי שהעז למחות. משטר שמעשיו עוררו מחאות זועמות בכל העולם.

בכל העולם? לא לגמרי. היה יוצא דופן אחד. מדינה אחת שלא הייתה שותפה למחאות נגד הגזענות, מדינה שלהיפך קיימה יחסים טובים ולבביים עם המשטר בדרום אפריקה - שיתוף פעולה דיפלומטי בזירה הבינלאומית, וגם קשרים צבאיים ענפים מאד, החל מאספקת ציוד לפיזור בכוח של הפגנות ועד בניה משותפת של פצצות גרעיניות. במקרה למדינה הזאת, השותפה והידידה של משטר האפרטהייד, קראו מדינת ישראל. אביגדור ליברמן לא היה אז בעמדת השפעה, אבל ותיקי משרד החוץ יוכלו לעדכן אותו בפרטי פרטים.

השופט ריצ'רד גולדסטון השתנה מאד מאז הימים בהם שפט לפי החוקים הדרקוניים של משטר האפרטהייד. אין ספק שהיום הוא לא היה חותם על גזרי דין כאלה. האם מדינת ישראל השתנתה מאז הייתה הידידה הטובה ביותר של דרום אפריקה של האפרטהייד? ואם השתנתה ישראל, לאיזה כיוון?

.