יום שלישי, 25 במאי 2010

שאלה של מיתוג

שאלה של מיתוג


כבר לפני כמה שנים שאלו אנשי משרד החוץ שלנו בעצתם של מומחים בנושא יחסי ציבור והוגיעו למסקנה חד משמעית למדינת ישראל יש בעיה של מיתוג. "הציבור בעולם נחשף אך ורק לישראל בהקשר של טרור ומלחמה, וכמעט שאינו נחשף להצלחות החברתיות של ישראל [כן, זה מה שכתבו שם]  פיתוחיה הטכנולוגיים וייחודה ההיסטורי. הדבר פוגע ביכולתה לזכות בנתח הראוי בתיירות, במסחר ובהשקעות" נאמר באתר אינטרנט מיוחד שפתח משרד החוץ לעסוק בנושא. 


מאז ועד היום מקדישים מומחי ההסברה במשרד החוץ ומשאבים כבדים ונכבדים למאמץ של מיתוג-מחדש של מדינת ישראל, כדי להראות ולהוכיח בכל רחבי העולם כי זאת באמת ישראל היא מדינה יפה ונחמדה וידידותית, נווה מדבר של תרבות משגשגת ופיתוח מדעי בלב המזרח התיכון. כל הידיעות על הפצצות פה ושם בלבנון ועזה ומחטפים התנחלותיים של קרקעות ובתים במזרח ירושלים ושריפות של מטעי זיתים ומסגדים בכל מיני נקודות בגדה המערבית הם פרטים שוליים ובלתי מייצגים לחלוטין (או פשוט שקרים וסילופים שמופצים על ידי אנטישמים נבזים למיניהם). 


אולם אמיר גיסין, שניהל אז את מחלקת ההסברה במשרד החוץ, הבהיר כי המפתח להצלחה הוא הפנמתו של תהליך המיתוג-מחדש על ידי אזרחי ישראל - כלומר שכל הישראלים, ובוודאי אלו הבאים במגע ישיר או עקיף עם חו"ל, יכירו את הרעיון וידעו לייצג אותו.


עברו כמה שנים ואין ספק כי המאמץ הוכתר בהצלחה מלאה. אזרחי ישראל אכן הפנימו את המסר החשוב ונרתמו כולם למתג מחדש את מדינתם ולשפר את הדימוי הבינלאומי שלה. כך למשל נציג ממשלת ישראל במעבר הגבול בגשר אלנבי בשבוע שעבר. הוא קיבל באדיבות את פניו של פרופ. נועם חומסקי, הבלשן ופעיל השלום האמריקאי הנודע, שאל אותו מספר שאלות ידידותיות על כוס תה וברוח טובה הטביע בדרכונו חותמת ובה המלים "כניסתך סורבה" בעיצוב גרפי אמנותי.


אבל שיאן המיתוג מחדש הוא ללא ספק אותו בירוקרט אלמוני ומסור בשירות מדינת ישראל שהגה  את הרעיון להציב רמזור בכביש היחיד שמחבר את הכפר הפלסטיני  שייח סעד עם העולם החיצוני, להוסיף לו שלט מאיר עיניים "'הנסיעה מותרת רק באור ירוק'' – ואז להשאיר ברמזור את האור האדום ורק הוא לבדו דולק יומם ולילה, למשך חודשים ושנים.


http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1170216.html

אין ספק, זאת ממש הברקה גאונית. מיתוג מחדש מעולה ביותר. כך מדגימה מדינת ישראל לעולם את יכולתה הטכנולוגית המופלאה וגם מוכיחה כי בין עובדי הציבור הצנועים שלה קם ועולה יורש ראוי לג'ורג' אורוול המנוח.


משרד החוץ פתוח לעוד הצעות יצירתיות כיצד לקדם ולפתח עוד את מיתוגה מחדש של מדינת ישראל ברחבי העולם. גם אתם הקוראים יכולים בהחלט להצטרף ולשלוח לשם את הערותיכם והצעותיכם, לכתובת:


israel@brandisrael.org.il