יום שבת, 1 בפברואר 2014

לא קוראת את המפה – סקרלט והבועות


לא קוראת את המפה – סקרלט והבועות


תמונותיה של כוכבת הקולנוע, שנראתה במיטבה, הופיעו בהבלטה בעמודים הראשיים של "ידיעות אחרונות", תחת הכותרת " סקרלט למען ישראל" : הזדהות עם ישראל הפכה לסיכון מקצועי אמיתי לאומני העולם, כותבת ציפי שמילוביץ. כל מי שמעז לבוא  לכאן, או אפילו להגיד מילה טובה על ישראל, נתון ללחצים והפחדה גדולה ורובם מתקפלים. לא כזאת היא סקרלט ג'והנסון. היא הייתה צריכה לבחור בין תפקיד קודם כשגרירה של רצון טוב עבור ארגון אוקספם אשר מקיים פעילות הומניטרית ברחבי העולם, לבין החוזה החדש שלה לשמש כ"שגרירת מותג עולמית" של חברת סודה סטרים שמייצרת מכונות סודה לשימוש ביתי בהתנחלות בגדה המערבית. באומץ רב היא בחרה באפשרות השניה, מסכמת שמילוביץ. 

באותה הרוח הציג השר נפתלי בנט, מנהיג מפלגת הבית היהודי הלאומנית ,את תמונתה של סקרלט ג'והנסון בדף הפייסבוק שלו עם הכיתוב "היא יפה מבפנים כמו מבחוץ".  

בין השבחים שהורעפו על סקרלט ג'והנסון בשל אומץ לבה, לא היה כמעט אזכור לכך שעבודתה עבור ארגון אוקספם היתה בבחינת צדקה, ואילו חברת סודה סטרים שילמה לה ביד רחבה עבור הופעתה בתשדיר פרסומת שישודר לקהל העצום הצמוד למסכי הטלויזיה במהלך הסופרבול,  משחק ההכרעה של אליפות ליגת הפוטבול האמריקנית. סקרלט ג'והנסון כבר קיבלה לא מעט הכנסות מפרסום מסחרי של מוצרים שונים, ביניהם של ביניהם קלווין קליין, דולצ'ה וגבאנה לוריאל, ולואי ויטון. הפרת חוזה הפרסום עם סודה סטרים היתה עלולה לסבך אותה בבעיות משפטיות ובוודאי היתה מסכנת את סיכוייה להשיג חוזים נוספים מסוג זה. 

מצד השני, ראוי לציין כי עמדותיה הפוליטיות של סקרלט ג'והנסון לא בדיוק זהות לאלה של מעריציה הישראליים. בנט וחבריו המתנחלים לא ממש אוהבים את ג'ון קרי וברק אובמה, ואילו סקרלט ג'והנסון הביעה תמיכה בשניהם במהלך מסעות הבחירות לנשיאות ב-2004 ו-2008 בהתאמה. 

דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודה סטרים הגאה מאוד ברכש המפורסם שלו,  עושה מאמץ גדול לבדל את עצמו מן המתנחלים הלאומנים הבוטים מסוגו של בנט, ולהציג את עצמו כ"מתנחל לא פוליטי". בכמה הזדמנויות הציג עצמו בירנבאום כנביא החדש של דו קיום בין ישראלים לפלסטינים, אשר בונה גשרים יומיומיים של שלום באולמות היצור של המפעל שלו "בלי לחכות לפוליטיקאים ודיפלומטים".  

מאות העובדים הפלסטיניים במפעל סודה סטרים  הם הקלף המנצח של בירנבאום. . בסרטוני ודיאו עשויים היטב
שמפיצה החברה נראים עובדים פלסטיניים המרוצים מאוד ממשרתם, שכרם ותנאי העבודה, וחיים בידידות מושלמת עם עמיתיהם היהודים במפעל, למרות שהם מעדיפים לאכול צהריים בנפרד.

עד לפני כמה שנים , נהגו מעסיקים ישראליים בהתנחלויות להפלות ולנצל באופן בוטה את עובדיהם הפלסטינים, והסתמכו בציניות על העובדה שהם פועלים מחוץ לשטחה הריבוני של ישראל ולכן חוק שכר המינימום הישראלי אינו חל עליהם. בעקבות עתירות לבית המשפט העליון נקבע לפני כמה שנים, כי בהתנחלויות - שהן מובלעות ישראליות בתוך שטח שאינו ישראלי – כן צריכים לחול חוק שכר המינימום וחוקי עבודה אחרים, וכי העובדים הפלסטיניים צריכים לקבל משכורות ותנאים זהים לאלה של הישראלים. לא כל המעסיקים הישראליים בהתנחלויות מקיימים בפועל את פסיקת בית המשפט. יתכן שמפעל סודה סטרים כן מקפיד על כך – ולו כדי שיוכל להציג אליבי מושלם בזירה הבינלאומית. 

בתיאום עם בירנבאום, הסבירה סקרלט ג'והנסון כי היא "תומכת בשיתוף פעולה כלכלי בין ישראל דמוקרטית ופלסטין דמוקרטית". אבל היכן בדיוק תהיה ממוקמת פלסטין הדמוקרטית? איפה יעבור גבולה עם ישראל הדמוקרטית? האם יהיה לה רצף טריטוריאלי, או שתהיה מחולקת לסדרה של מובלעות מנותקות ומבודדות? 

ספק אם הכוכבת המפורסמת מהוליווד ראתה אי פעם מפה מפורטת של ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית ומיקומן יחסית לערים ולכפרים הפלסטינים, מפות שכדוגמתן מפרסמים ארגונים ישראליים ופלסטיניים שונים. מפה כזאת היתה מראה לה בבירור כי המתכננים של ממשלת ישראל מיקמו את התנחלות מעלה אדומים במטרה לתקוע טריז עמוק לתוך השטח הפלסטיני, ולנתק את החלק הצפוני של הגדה המערבית מדרומה. מישור אדומים,  אזור התעשייה של ההתנחלות, ממוקם ממש בחוד החנית של הטריז הזה – וממש שם, בחוד החנית הזה, נמצא המפעל של סודה סטרים, מוקף בחומת בטון מכוערת וסלילי תיל דוקרני בראשה. 

כמובן, המיליונים הרבים של הצופים האמריקאים שיצפו בסופרבול מחר בלילה לא יראו ולא ישמעו  דבר מכל זה. הם רק יראו את פניה המחייכים של סקרלט ג'והנסון.