יום חמישי, 9 בינואר 2014

יש ליברמן חדש?

יש ליברמן חדש?


ישנו עיקרון ידוע בתקשורת: "כלב נשך אדם? זה לא חדשות. אדם נשך כלב? זאת בהחלט חדשה". לפני שבועיים, "אדם נשך כלב" היה אצלנו ח"כ משה פייגלין מפגין בעד לגליזציה של הקנאביס ושר "אני ואתה נשנה את העולם". אבל חיש מהר הופיע אדם שנשך כלב עוד הרבה יותר גדול: אביגדור ליברמן שוחר השלום.

כן, הוא ולא אחר. אביגדור ליברמן, הפרובוקטור הבלתי נלאה, שר החוץ הכי בלתי דיפלומטי בתולדות הדיפלומטיה הבינלאומית אשר היה אורח מאד בלתי רצוי בוושינגטון ובבירות אירופה, האיש שנהנה להתגרות בערבים וגם הפיק מזה רווח אלקטוראלי בלתי מבוטל. והנה בשבוע האחרון נשמעו באמצעי התקשורת זמירות חדשות: ליברמן עוקף את נתניהו משמאל, ליברמן הפתיע לטובה את מזכיר המדינה ג'ון קרי, ליבמן נהפך להיות המבוגר האחראי בממשלה, בדיוני הקבינט ליברמן מתקרב לעמדות של ציפי לבני... איזו הפתעה, ממש חגיגה לתקשורת.

אז יש ליברמן חדש? לא בדיוק. לקח פחות משבוע לעור הכבש להתחיל להתנדנד ולחשוף מחדש את שיניו החדות של הזאב הטורף. ליברמן יתמוך בהסכם רק אם במסגרתו יועבר אזור "המשולש" על תושביו, מאות אלפי ערבים אזרחי ישראל, אל תחומי המדינה הפלסטינית שתקום. ומה אם הם לא רוצים? את ליברמן זה לא מענין. העיקר להפחית בכל מחיר את מספר הערבים בישראל.

אבל יש בעיה, שאותה יכול היה להסביר לשר החוץ ליברמן כל אחד מן המומחים למשפט בינלאומי המכהנים במשרה מלאה במשרדו. מדינה ריבונית בהחלט יכולה לקבל, לפי הנוהלים שנקבעו לכך בחוקיה, החלטה לותר על חלק משטחה הריבוני ולהעביר אותו למדינה אחרת, בין למדינה קיימת ובין למדינה חדשה שנולדה. יש לכך דוגמאות רבות בהיסטוריה. אולם מדינה (לפחות מדינה המתיימרת להיות בעלת משטר דמוקרטי) אינה רשאית לשלול מאזרחיה את אזרחותם כנגד רצונם.

במלים אחרות: אם תחליט ממשלת ישראל ותקבל לכך את אישור הכנסת, היא יכולה לקבוע כי גבולה של מדינת ישראל יעבור מצידו המזרחי של כביש מספר 6 וכי אום אל פחם, טירה וטייבה ועוד ערים וכפרים שתושביהם ערבים ימצאו בשטחה של מדינת פלסטין שתקום. ואולם החלטה כזאת לא תבטל ולא תשנה במאומה את עובדת היותם של התושבים האלה אזרחים ישראלים לכל דבר, אזרחים ישראלים הנושאים דרכונים ישראלים ותעודות זהות ישראליות, אזרחים הזכאים לכל הזכויות של אזרח ישראלי בביטוח הלאומי ובביטוח הבריאות ובכל תחום אחר, אזרחים המצביעים בבחירות ושולחים את נציגיהם לכנסת בירושלים וכמובן זכאים כמו כל אזרח ישראלי אחר לחיות ולעבוד בכל מקום בתחומי מדינת ישראל, מדינתם.

אם יבחר תושב אום אל פחם שבפלסטין להעביר את מקום מגוריו לנצרת או לעכו או לתל אביב, הוא יהיה זכאי להטבות שמעניקה מדינת ישראל ל"תושב חוזר", בדיוק כמו אזרח ישראלי החוזר אלינו מניו יורק או ברלין. ומה על הדור הבא, אלה שיוולדו כבר לאחר השרטוט מחדש של הגבול? גם בענין זה החוק ברור ונהיר. כבר היו מקרים רבים של צעירים שנולדו בניכר להורים אזרחי ישראל ובבואם לביקור קצר בארץ גילו שמבחינת מדינת ישראל הם אזרחים ישראלים לכל דבר, וחלה עליהם חובת השירות הצבאי...   

ובקיצור, אם חותר אביגדור ליברמן לצמצם את אחוז האזרחים הערבים בישראל ולהוריד את מספר חברי הכנסת הערבים, העברת המשולש למדינת פלסטין בשום פנים ואופן לא תקדם אותו אל המטרה הזאת. כאשר מישהו ידאג סוף סוף להבהיר לו את עובדות החיים האלה, זה מן הסתם יצנן את ההתלהבות שלו לחילופי שטחים מסוג זה.

ואולי לא? יתכן שליברמן בכלל לא חושב ולא מתכוון שיהיה איזה הסכם ושיתבצעו איזה חילופי שטחים, והוא בסך הכל חושב על הבחירות הבאות ועל ליקוט קולות גם משמאלנים מבולבלים וגם מגזענים שונאי ערבים...