יום שבת, 21 בנובמבר 2009

ואיך בכל זאת לפרק את ההתנחלויות?




ואיך בכל זאת לפרק את ההתנחלויות?

במדינת ישראל מוכרת שיטה אחת לפרק התנחלויות (אם בכלל). באים חיילים – הרבה הרבה חיילים, המוני המונים – נכנסים להתנחלות, אוחזים כל מתנחל ומתנחל בידיים וברגליים, מושכים וגוררים ונושאים אותו החוצה. שיטה גרועה, קשה לביצוע, מטילה עומס אדיר על הצבא, נותנת למתנחלים את מירב ההזדמנות להתנגד (בצעקות ולפעמים גם בכח פיזי) ובעיקר להציג הצגה גדולה מאין כמוה בפני התקשורת המקומית והבינלאומית.

את השיטה הזאת המציא, ולא במקרה, אדם שנקרא אריאל שרון. הוא שהפעיל אותה בהתנחלויות פתחת רפיח בשנת 1982 ועוד פעם בהתנחלויות גוש קטיף ב-2005. לא במקרה, לא מפני שהוא לא היה מסוגל לחשוב על שיטה יותר יעילה ופחות מסורבלת. בכוונה, מפני שאריאל שרון רצה שיהיה קשה ומסובך לפרק התנחלויות, אפילו קטנות. מפני שאריאל שרון רצה להגיד לכל העולם: "תראו כמה קשה היה לפנות אפילו כמה אלפי מתנחלים, אז אל תצפו שנפנה מאות אלפים".

הבעיה שהעולם כן מצפה. הבעיה שהעולם אומר שמאות אלפי מתנחלים יושבים בשטח כבוש, בניגוד לחוק הבינלאומי, וחוסמים בגופם הקמת מדינה פלסטינית – שזה אומר שהם חוסמים בגופם את האפשרות לשלום בין ישראל לפלסטינים, ובעצם הם חוסמים את האפשרות שישראל תהיה אי פעם מדינה מקובלת ולגיטימית באזור שבו היא נמצאת. אז איך מפנים אותם?

היו כבר דברים כאלה במדינות אחרות ובמקומות אחרים בעולם. אלג'יריה, למשל, הייתה במשך 120 שנה תחת שלטון צרפתי, והרבה צרפתים התנחלו שם – בערך מליון וחצי. חלק מהם היו בני דור רביעי וגם חמישי באלג'יריה, ולמרות ששום אל לא הבטיח להם את אלג'יריה בהבטחה אלוקית, הם התעקשו שאלג'יריה היא חלק מצרפת ותישאר צרפתית לנצח והתנגדו בכח – הרבה מאד כח – לכל רעיון שצרפת תצא משם. וגם שם היו הרבה ניסיונות להמריד את החיילים ולהעביר אותם לצד המתנחלים.

ואיך בכל זאת הפכה אלג'יריה למדינה ערבית עצמאית, שהשבוע נצחה את מצרים בכדורגל? איך הצליח נשיא צרפת שרל דה גול לפנות מליון וחצי מתנחלים? אילו היה מצווה על הצבא לתפוס כל מתנחל בידיים וברגליים ולשאת אותו אל סיפון האניה המפליגה לצרפת, גם פי עשרה חיילים מכל מה שהיו לצבא הצרפתי לא היו מספיקים לביצוע המשימה. דה גול פשוט הודיע למתנחלים את המועד שבו הצבא יתפנה ואלג'יריה תהיה עצמאית, ונתן לכל מתנחל את הברירה החופשית אם להתפנות או להישאר. למתנחלים שיבחרו להישאר הוצע לבחור בין אזרחות אלג'ירית, אזרחות צרפתית או אזרחות כפולה. בפועל, כמעט כולם עלו בכוחות עצמם על הספינות וחזרו לצרפת מדינתם (והסתדרו בה לא רע).

כאשר סוף סוף תקום בישראל ממשלה שתחליט ברצינות לעשות שלום עם הפלסטינים, היא קרוב לודאי תשתמש בשיטת דה גול. כשידעו המתנחלים שצה"ל עומד לצאת והמועד כבר נקבע, הם יקימו קול צעקה וזעקה – ועוד הרבה לפני המועד שיקבע, רובם הגדול יוציאו את עצמם מהשטח. הממשלה תוכל לממן להם משאיות להעברת רהיטים.