יום שישי, 20 בדצמבר 2013

עקב אכילס הישראלי

עקב אכילס הישראלי

נכתב בהולנדית על ידי ביאטה זילוורסמיט (17.12.2013) עבור Een Ander Joods Geluid (קול יהודי אחר) http://www.eajg.nl/node/662 


סוף סוף אירופה מתחילה קצת לעשות שריר בהתיחסותה אל השגת המטרה של מסוימים ביחסלמטרה של " שלום במזרח התיכון ". את ההתחלות ראינו כאשר ההתנחלויות הוצאו באופן רשמי מתחומו של הסכם שיתוף הפעולה המדעי הרווחי מאד  "הוריזון 2020", שממשלת ישראל חתמה עליו בסופו של דבר. 
.
לאחר מכן בא הביטול השנוי במחלוקת (ביוזמת הולנד) של טכסים חגיגיים שנועדו להתקיים  במהלך ביקורו של ראש הממשלה ההולנדי רוטה בישראל. במוקד הויכוח היתה התקנתו של  ציוד משוכלל שנתרם מכספי משלם המסים ההולנדי, אשר סורק במהירות משאיות שלמות עמוסות פירות וירקות, ובכך הוא יכול לעקוף את המכשולים הישראליים ליצוא מרצועת עזה.  אבל בכל זאת לא תנו לארגזי התות שדה לעבור, והתברר שהמכשולים אינם משיקולי ביטחון, כפי שנטען מקודם.

ומייד לאחר מכן - עוד סיבה להיות גאים בהולנד: ההחלטה של חברת ויטנס, אחת החברות הגדולות העוסקות בתחום המים בהולנד, שלא לקיים שיתוף פעולה עם חברת המים הישראלית מקורות אשר מנצלת משאבים פלסטינים. בעוד שממשלת הולנד טרם הכניסה את "מקורות" לרשימה השחורה,  נראה כי מנהלי ויטנס חוזים שתהיה החרפה נוספת בצעדים כנגד מעורבות עסקית בהתנחלויות.  בעתיד

והיום (17.12) אפשר לראות בעיתון "הארץ" שהשגרירים של חמש המדינות הגדולות ביותר באיחוד האירופי קיימו ביקור משותף במשרד החוץ הישראלי והזהירו מפני תוכניות נוספות להרחבת בנייה בהתנחלויות. עד כה, אחרי כל מחווה חיובית שנסחטה מישראל, כגון שחרור אסירים, דאג נתניהו לפייס את הימין הקיצוני על ידי פרסום תוכניות בנייה.

מאד מאד דרושים לנו הבהובי אור כאלה. עם ממשלה ישראלית בלתי אפשרית ועם שקיעתה של מעצמת העל האמריקאית, בימים אלה פורחים תסריטי הזוועה. 

אולם... יש גם סימנים לכך שממשל אובמה מתחיל לעבור משלטון יחיד אמריקאי אל עבר הרחבה ושיתוף של אחרים. ללא שיתוף פעולה עם רוסיה לא היתה מושגת הסכמה בעניין הנשק הכימי של סוריה, וגם לא על התכנית הגרעינית של איראן. ונראה כי וושינגטון גם מחזיקה בדעה שללא שיתוף פעולה עם אירופה לא ייצא שום דבר מתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. אובמה וקרי לשמר לעצמם את תפקיד "השוטר הטוב", שגם נותן להם יתרונות מסוימים מתוך שיקולים פוליטיים בזירה האמריקאית הפנימית. על אירופה מוטלת המשימה לנופף במקל חובלים. . 

יש בישראל מי שרואים את הנולד ומנסים לברוח מן הבידוד של ישראל על ידי חיזוק קשרים עם סין. אבל גדולה השאלה האם זה באמת מה שישאיר את הישראלים מרוצים. 

העולם המערבי נמצא בדרגת עדיפות גבוהה לא רק אצל אנשי אקדמיה. זירת הספורט בישראל מכוונת בצורה בולטת במיוחד כלפי אירופה. עד כה, שחקני ואוהדי כדורגל מרגישים שם כמו בבית – אבל אולי זהו עקב אכילס הישראלי.