יום שישי, 11 ביולי 2014

ביום השלישי

ביום השלישי 

יום חמישי, 9.7.14, 10 בבוקר 

שוב אזעקה, קצת לפני 8:00 בבוקר. זה כבר הפך לשגרה – יוצאים בריצה מתוך הדירה שלנו בקומה הרביעית, יורדים שתי קומות למטה, יושבים בחדר המדרגות בקומה השנייה יחד עם השכנים שלנו עד שנשמעות החבטות העמומות מלמעלה, מפטפטים קצת ואז חזרה לדירה שלנו לחיים פחות או יותר נורמלים. 

זה לא באמת מפחיד. עד כה, מערכת כיפת הברזל יירטה כמעט את כל הטילים הנורים לעבר אזורים מאוכלסים, ואף ישראלי לא נהרג. כאשר פלסטינים יורים טילים מרצועת עזה ומפעילים את צופרי האזעקה ביותר מחצי מדינת ישראל, עד גוש דן והרבה מצפון ממנו, הם בעצם מנהלים לוחמה פסיכולוגית. זוהי דרך מפותלת להזכיר לישראלים אדישים שהפלסטינים קיימים ושיש להם בעיה לא פתורה. בעצם, יותר טוב כך מאשר על ידי מתאבדים שמתפוצצים באוטובוסים...

מאוד שונה להיות בין מי שחיים עכשיו בעזה. ספי רכלבסקי סיכם בפייסבוק את התוצאות כפי שהיו  בשעות הבוקר המוקדמות היום: 

הרוגים: פלסטין - 53, ישראל - 0 
פצועים: פלסטין - 465, ישראל - 0 

החשבון הזה לא כלל ילד בן חמש שנהרג הבוקר, הוא היה עדיין בחיים כאשר נעשה החשבון. חדשות קול ישראל הואילו להזכיר את עובדת מותו לפני כמה שעות, אבל שכחו לציין את שמו או כל פרט נוסף.  

לשם ההגינות, אפשר לציין כי  עם 400 טונות של פצצות שהוטלו על עזה ב48 שעות (לפי נתוני חיל האוויר) היו יכולים להיות שם עוד הרבה יותר הרוגים ופצועים. ממוצע של תשע טונות חומר נפץ כדי להרוג ילד אחד הוא לא ממש שימוש יעיל בתחמושת. מצד שני, נתניהו מודע היטב כי גידול תלול במספר ההרוגים הפלסטינים עלול לעבוד נגדו ולעורר את הקהילה הבינלאומית, שבינתיים גוררת רגלים, לבוא ולהגיד "זהו, מספיק כבר". 

סוכנות הידיעות הצרפתית מדווחת מעזה הבוקר על הפצצת בבית קפה בעיר חאן יונס, בה נהרגו שישה אנשים ולפחות 15 אחרים נפצעו. האם היה בין היושבים בבית הקפה הזה מישהו שעליו התמקדו שירותי הביטחון של מדינת ישראל, או שזה היה רק "נזק נלווה"? כנראה לעולם לא נדע. ומה לגבי שתי תקיפות נוספות על שני בתים בחאן יונס, בהן נהרגו שלוש נשים וארבעה ילדים? כמעט בודאות זה לא היה במתכוון. נציגי הממשלה והצבא מדגישים שוב ושוב כי אין כוונה לפגוע באזרחים לא חמושים. בכוונה או לא בכוונה, הנשים והילדים האלה נהרגו. 

לשם מה הם מתו? שר הביטחון יעלון הגדיר את מטרות המלחמה בתמציתיות, כבר בתחילת הדרך: "כדי לאלץ את חמאס להסכים להפסקת אש בתנאים שלנו". לדוגמא, הם לא אמורים לדרוש שישראל תעמוד בתנאי עסקת החילופין מ-2011 ולא תחזיר לכלא את מי ששוחררו אז. הם גם לא צריכים להעלות דרישה שהגנרל סיסי במצרים - שיש לו יחסים לבביים מאוד עם ישראל, והוא מאידך עוין מאד לחמאס - יפתח את מעבר הגבול ברפיח ויקל על המחנק הכלכלי ברצועה. כמה אנשים עוד ימותו עד אשר יעלון יקבל מעזה הצעה משביעת רצון להפסקת אש? כנראה רבים... 

איש ימין מגעיל במיוחד,  שהגיב אתמול בדף של עמוד גוש שלום בפייסבוק, כתב: "אנחנו צריכים לחזור על מה שעשינו ב1948, פשוט לזרוק את הערבים החוצה ולהיפטר מהם". השבתי לו בחזרה "הנכדים של האנשים שגרשנו מיפו ב-1948 יורים עלינו עכשיו מרצועת עזה". 

*** 
  חצות בלילה שבין יום חמישי ושישי 

בשעות אחר הצהריים המאוחרות העזתי לצאת החוצה לטפל בדברים אישיים ופוליטיים כאחד. הרחובות נראים לכאורה אותו הדבר. ברדיו דיווחו על ירידה חדה במספר האנשים ההולכים לבתי קפה ולקניונים, זה לא כל כך נראה לעין ברחוב. מוצאים נתיבים חדשים – עדיף ללכת דרך אזורי מגורים, שבהם אם האזעקה נשמעת אפשר לרוץ לתוך בניין סמוך. מוטב להימנע לעת עתה משטחים פתוחים וגנים ציבוריים. מוטב גם לחכות עם הליכה לחוף הים, הוא הרבה יותר  מדי רחב וחשוף. 

בפגישה עם חבר ותיק. הוא מספר על מה שקרה הבוקר: "כשנשמעה האזעקה ראיתי את הערבי הצעיר שעובד אצלנו בגן מהסס. קראתי לו 'מהר, מהר, בוא איתנו למקלט, מסוכן שם בחוץ' ". כמה שכנים אחרים קראו לו גם כן ואחרי רגע הוא בא איתנו למטה למרתף הישן והמעופש. היינו שם רק כמה דקות, ואז כולנו יצאנו והוא חזר לגן."  

(...) - "ראית איך הגרמנים מחצו את הברזילאים בחצי הגמר?האוהדים ברזילאים ממש הזילו דמעות, היתה זוועה לראות אותם". 
-"איך אתה מסוגל לחשוב על כדורגל בזמנים כאלה?"   
-"בדיוק מאז שהתחיל כל הבלגן הזה, התמכרתי לשידורי המונדיאל. זה כמו עולם אלטרנטיבי, שבו המלחמות מתנהלות על מגרש ירוק למשך תשעים דקות ואף אחד לא נהרג ובסופו של דבר הזוכים והמפסידים לוחצים ידיים". 
- "פרופ' צימרמן חושב שספורט הוא באמת דרך טובה להסיט תוקפנות לאומנית לאפיקים בלתי מזיקים. זה עזר לאירופאים להימנע ממלחמות מאז 1945."

 (...) אוכלים בדוכן פלאפל הנושא את המדבקה "אבינו, מלכנו, שמור על חיילינו". שלושה מאיתנו נכנסים לויכוח עם לקוחות אחרים, זוג צעיר מאד דתי. האשה מביאה את הטיעונים המובילים מצידם: -"אתה טועה לחלוטין. אנחנו לא זקוקים לשלום עם הערבים. אנחנו רק זקוקים לשלום בינינו לבין עצמנו, שכל היהודים יהיו מאוחדים. ואז תבוא הגאולה". 
- "מה זאת אומרת, הגאולה?"
- "כל הטילים האלה הם רק מבחן שאלוהים הציב כדי לבחון את האמונה שלנו. אם כולנו נכריז פה אחד שזאת היא הארץ המובטחת והיא שלנו כי אלוהים הבטיח לנו אותה, אז זה אומר שעברנו  את המבחן ואלוהים יציל אותנו מידי כל אויבינו".  
- "יש לך הרבה מאוד אמון באלוהים הזה שלך. האם את בטוחה שהוא בכלל קיים?" 
- "בטח שהוא קיים! תסתכל על הארץ, הכוכבים, הכל! מישהו יצר את כל זה, יש מנהל לעולם שמכוון כל דבר שקורה".
-"אני מסתכל באיזה מצב העולם נמצא. אם יש לעולם מנהל אז המנהל הזה עלוב מאד ונכשל בתפקודו. צריך לפטר אותו ולמצוא מישהו טוב יותר שיקבל את המשרה".

 (...) מתוך חנות, טלוויזיה פתוחה בקולי קולות לרחוב משדרת ללא הפסקה חדשות ודווחים מלחמתיים ופרשנויות. - "לא צריכה להיות לנו אשליה, אין פתרון אמיתי. לחמאס יש מלאי גדול של טילים שהוסתרו מתחת לאדמה. הם מאורגנים היטב ומסוגלים לחדש מלאים. אין דרך להשיג נצחון קבוע, לא בהתקפות אוויריות וגם לא בפעולה קרקעית קצרת טווח. הדרך היחידה להתגבר עליהם באמת היא לכבוש את כל הרצועה ולשלוט באופן קבוע, וזה יהיה כרוך במחיר גבוה מאד - הכיבוש, הטיהור וההחזקה הקבועה. אני לא בטוח שהחברה הישראלית מוכנה או מסוגלת לשלם את המחיר".  
מראיין: "האם ייתכן שהחברה ישראלית מעדיפה שיהיה מבצע צבאי בעזה בכל שנתיים או שלוש במקוט לשלם את מחיר של כיבוש קבוע?" 

שאלתי את בעל החנות מי היה המרואיין. הוא משך בכתפיו: "אני לא יודע. אחד מהאלופים (מיל.) האלה, לא קלטתי את שמו". הייתי רוצה לשאול את האלוף (מיל.) אם הוא אי פעם שקל את האפשרות של עשיית שלום עם הפלסטינים, אבל אני לא הוזמנתי לאולפן הטלוויזיה.  

- "מה נעשה נחזור הביתה ונמצא שהוא חטף פגיעה ישירה?" 
-"באמת מה, נדרוש מהממשלה מקום לינה חליפי. הם אלה שהתחילו את כל הבלגן הזה".

הבית עמד מוצק, שום טילים לא נחתו בסביבה. במחשב הצטברו הרבה תגובות מטופשות ומגעילות בדואל ופייסבוק, אבל עימן גם כמה הודעות תומכות ומעודדות וגם חדשות על כמה יוזמות טובות לפעולה בסוף השבוע.  

מה החדשות האחרונות? נראה כי המלחמה עלתה עוד דרגה או שתיים של הסלמה בשעות אחר הצהרים. הפלסטינים השתמשו בטקטיקה של ירי עשרות רקטות בבת אחת כדי להתגבר על הגנת כיפת הברזל. שתי רקטות חמקו בבאר שבע ואחת באשדוד. היה דיווח על כדור אש עצום במקום הפגיעה, אבל למרבה המזל עדיין אין ישראלים שנהרגו. משפחת אילוז, תשע נפשות, זכו לשבחים רבים מן המשטרה על שפעלו בהתאם להנחיות והגיע למרחב המוגן בדיוק בזמן ונותרו כולם בחיים למרות שביתם נהרס לחלוטין. 

לא היה מזל כזה לעבדול רחמן ח'טאב בן השמונה, שנהרג בתקיפה אווירית על ביתו באזור אל-חקאר בדיר אל בלח, ולא לילדה יסמין מוואטאק שמתה מפצעים שנפצעה בתקיפה קודמת, וגם  לא לשמונת בני משפחת אל חאג' שנהרגו בביתם בחאן יונס. 

אפשר למצוא עוד שמות רבים אם רק מעיפים מבט בדיווחים אשר זמינים באתרי החדשות הפלסטיניים – כפי שאני עשיתי לפני דקה וכפי שמעט מאוד אזרחים ישראלים יעלו בדעתם  לעשות. נתניהו היה עונה כי כל זה הוא באשמת החמאס אשר "משתמש בהם כמגן אנושי". נתניהו גם הודיע הערב כי מבצע צוק איתן מתנהל לפי התכנית וצפויים שלבים נוספים. 


סוהא חמאד, אם בת 25, נהרגה כשניסתה להציל את ילדיה במהלך התקפה אווירית ישראלית על בית המשפחה. היא הביאה את שלושה מהם לחדר של סבתם, החדר הבטוח ביותר בבית. כשחזרת כדי לקחת את הרביעי - תינוק בן ארבעה חודשים - היא נפגעה מרסיס ונהרגה במקום. אילו היתה זאת אם ישראלית, זה היה חומר כותרת קלאסי לעיתונים רבי התפוצה אצלנו. אבל היא הייתה פלסטינית, כך שמעט מאד ישראלים ישמעו עליה אי פעם. 


לפחות תשעים פלסטינים נהרגו מאז תחילת המבצע. ככל הנראה בשעה זו המספר כבר עבר את המאה. מה שאומר ששיעור ההרג הוכפל ביום השלישי בהשוואה לשני הימים הקודמים. וביום הרביעי? 


*** 
מחר תהיה הפגנה בהר המשקיף על כלא 6 בעתלית, בסולידריות עם אוריאל פררה. הוא סרב לשרת בצבא כיבוש וכבר ארבע פעמים נשלח לכלא ויצא ושוב נכלא, והצבא נראה נחוש להמשיך במשחק הזה. 

כבר כמה חודשים אנחנו יודעים על אוריאל פררה ומאוד מעריכים את מאבקו. סמי ונאדר רחאל תפסו אותנו בהפתעה. הם שני אחים, רופאים צבאיים שהם גם אזרחים ישראלים בדואים מוסלמים, אשר שרתו מספיק זמן בצה"ל להגיע לקצונה. 

לאחר ששמעו על שבעה בני משפחה אחת - מבוגרים וילדים - שנהרגו בהפצצת ביתם בחאן יונס ביום הראשון למבצע, שני האחים עזבו את הצבא. מביתם הם הודיעו לרשויות כי הם רואים את צה"ל כצבא בלתי מוסרי.

רשויות הצבא הודיעו לעיתונות כי הן רואים את מעשם של האחים רחאל במורת רוח חמורה.  לא זאת הדרך בה חיילים אמורים לפעול – ועל אחת כמה וכמה קצינים, ובשעת חירום. כשלעצמו, זה לגמרי נכון. חיילים אמורים להיות ברגים צייתנים במכונה, כך עובדים כל הצבאות. 



תמונה: ארגון 
"Gaza Youth Breaking Out"

תמונה: ארגון לוחמים לשלום


הפגנת מחאה נגד המלחמה בעזה, תל אביב 9.7.2014‎

צלם: ישראל פוטרמן

https://www.youtube.com/watch?v=-4nIWE9h7nw&feature=youtu.be