יום שלישי, 20 באוקטובר 2015

להתגבר על הפחד


להתגבר על הפחד

אני שמח לארח כאן את דבריו של אלון-לי גרין, ממארגני ההפגנה שהתקיימה במוצאי שבת האחרונה בירושלים בססמא "עומדים יחד – לא נכנעים ליאוש". בסוף העמוד - פרטים על צעדת שלום עכשיו מוצ"ש 24.10 בתל אביב.

 
כשירדנו ממונית השירות שנסענו בה להפגנה בירושלים, ביקשה מאיתנו צעירה ירושלמית שנלווה אותה לכיכר ציון
"למקרה שיבוא איזה ערבי". לרגע אחד קפאנו והסתכלנו אחד על השני, שני אנשים שבאו להפגין נגד הכיבוש והגזענות, אבל מהר מאוד הנהנו ואמרנו לה שברור שנלווה אותה לכיכר. כי לא יכולנו שלא להבין את התחושה של הפחד האמיתי שנכח שם ברחוב השומם, אפילו שהוא הובע במילים לא מדויקות ובהכללה גזענית שהפריעה לנו. זה אותו פחד ששמעתי היום בבוקר עולה מחברים ערבים ששאלתי אם הם באים להפגנה, כשהם הסבירו לי שהם לא מרגישים בטוחים להגיע לאירוע בלב ירושלים, ועוד עם כך כך הרבה כוחות ביטחון. וזה גם אותו פחד שראיתי נשקף מעיניהם של חצי מהמפגינים בתחילת האירוע הערב, שקפצו למשמע כל קריאה של "מוות לערבים" או "בוגדים" שנזרקו עלינו מהרחוב. התחושה הזו של הפחד, לא האישי והמיידי שלי, אלא הקולקטיבי, זה שעוטף ציבור שלם והופך אותו לחושש וחשדן, היא זו שליוותה אותי במהלך הצעדה והעצרת. אבל איכשהו בסופה, אחרי שהקשבתי לנואמים ערבים ויהודים שדיברו מעל הבמה ואחרי שראיתי כל כך הרבה אנשים נחושים שעומדים מסביבי, ידעתי שהערב הצלחנו לעשות משהו מאוד משונה. ניצחנו את הפחד. למרות שעשרות פעילי להב"ה צרחו קריאות גזעניות ומאיימות מסביבנו, ואפילו שהעצרת שלנו היתה מאובטחת מאוד, אני חושב שכל אחד מאיתנו שהיה שם הערב, יהודי או ערבי, הרגיש סוג מסוים של ביטחון ועוצמה שהוא לא הרגיש מאז שגל האלימות הזה התחיל. הביטחון והעוצמה של לעמוד ביחד. 


צילום: אוליביה פיטוסי 

תיאור ההפגנה על ידי ניר חסון – הארץ, 18.10.2015

1500 יהודים וערבים הפגינו בירושלים: "לא נכנעים לייאוש"

המפגינים צעדו מגן הסוס לכיכר החתולות במרכז העיר, שם קומץ של מפגינים מהימין מחו נגד העצרת. מארגני העצרת קראו לעצירת האלימות ולסיום הכיבוש

כ-1,500 יהודים וערבים הפגינו הערב (שבת) בירושלים תחת הסיסמא "לא נכנעים לייאוש". ההפגנה החלה בגן הסוס במרכז ירושלים, ומשם המשיכו המפגינים בצעדה ברחובות מרכז העיר לעבר כיכר החתולות. כמאה מפגיני ימין מחו בכיכר החתולות נגד העצרת ושוטרים חצצו בין ההפגנות. המארגנים ביקשו מהקהל להתפזר בקבוצות ולא לצעוד לבד לכיוון מרכז העיר, זאת מחשש לעימות עם פעילי הימין. 

ההפגנה היא יוזמה של "עומדים ביחד" — התארגנות יהודית-ערבית משותפת חדשה שהתגבשה בתגובה לגל האלימות הנוכחי. החברים בהתארגנות קוראים ל"עצירה מיידית של האלימות ולסיום הכיבוש". בהפגנה השתתפו גם חברי כנסת ונשאו בה דברים נציגים של קהילת בית הספר הדו-לשוני בירושלים, גילי רעי מוראד מונא, ונציגת פורום המשפחות השכולות הישראלי פלסטיני למען שלום פיוס וסובלנות, מיטל עופר. 

"דווקא בימים קשים כאלה של יאוש ופחד, ההפגנה הערב, שהשתתפו בה אלפי יהודים וערבים, היא מסר של תקווה ושל דרך אחרת", אמר אלון-לי גרין, ממארגני העצרת. "דרשנו בקול הכי ברור שרק אפשר לסיים עם הכיבוש וללכת לפתרון היחידי שיכול להבטיח לנו גם שקט וגם בטחון - שלום ישראלי-פלסטיני".

יו״ר מרצ, ח״כ זהבה גלאון, השתתפה בהפגנה וקראה לראש הממשלה בנימין נתניהו שלא לדחות את המהלך שמקדמת צרפת במועצת הביטחון של האו"ם. ״אני קוראת לראש הממשלה נתניהו שלא לדחות את היוזמה הצרפתית להצבת משקיפים בינלאומיים בהר הבית. בשעה של מתח בלתי פוסק ונפיץ כשהסכסוך הלאומי עומד להפוך לסכסוך דתי, הממשלה צריכה לנקוט בצעדים ולגבות יוזמות בינלאומיות להשבת השקט, ולאפשר הרגעת הרוחות לקראת הידברות". 

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) בירך על המחאה היהודית-הערבית המשותפת. "רק יחד נוכל לעצור את הגל העכור המאיים להטביע את כולנו. רק יחד נוכל לפרוץ את מעגל הדמים של כיבוש ושנאה ולקדם שלום של עצמאות וצדק לשני העמים". 

ראונק נאטור, מנכ"לית שותפה של עמותת "סיכוי", ארגון יהודי-ערבי שפועל לקדם שוויון ושותפות ונאבק נגד גזענות ואפליה, אמרה בעצרת כי "הפחד, המתח והתסכול שולטים כעת גם ברחוב היהודי וגם ברחוב הערבי. לצד הפחד המובן של האזרחים היהודים בפני גל התקיפות, הראוי לכל גינוי, אתם חייבים להבין איך מרגיש כעת כל אזרח חמישי במדינה, זאת אומרת כל אזרח ערבי, ואיך משפיעה עליו ההסתה והמתקפות הגזעניות של חלק ממנהיגי המדינה בשעה הזאת".
נאטור הוסיפה: "אני רוצה לקרוא מכאן בקול ברור לממשלה: את אחראית גם לביטחון  ולשלום שלנו, האזרחים הערבים, והגיע הזמן שתתחילי לקחת אחריות גם על השלום והביטחון שלי, של משפחתי ושל כל האזרחים הערבים החיים במדינה הזאת". 

קישורים בעיתונות הישראלית והזרה








לעצור את הטרוף! צעדת שלום עכשיו בתל אביב 

די לאלימות, די לגזענות, די להרס התקווה!
אין בטחון בלי פתרון מדיני!

מוצ"ש 24.10.2015, שעה 7.30
צעדה מכיכר רבין לרח' קפלן, מול הקריה

**************************
למעלה משש שנים ממשלות נתניהו עושות הכל כדי למנוע כל סיכוי לפשרה ופיוס. מדיניות "ניהול הסכסוך" התפוצצה לכולנו בפנים, וכל מה שנותר ל"מר ביטחון" להבטיח לאזרחי ישראל הוא המשך הסכסוך, פחד ויאוש מהסטטוס קוו, ואינספור מלחמות, מבצעים ופיגועי טרור מזעזעים ברחובות. 
עליית חברי הכנסת להר הבית, המשך הרחבת ההתנחלויות והכשרת מאחזים, התעלמות מנערי הגבעות שלוקחים את החוק לידיים והפניית עורף לכוחות המתונים ברשות הפלסטינית, כל אלו גם תרמו את שלהם להחרפת הסכסוך ולמקום הנורא בו אנו נמצאים היום. 
ניהול הסכסוך הוא לא גזרת גורל, אפשר לעצור את מעגל הדמים - אבל כדי לעשות שינוי אמיתי, ישראל חייבת לשנות כיוון.
הצטרפו אלינו במוצ"ש לצעדת המחאה. בואו להשמיע את קולו של הציבור הישראלי שמאס במדיניות הנצחת הסכסוך ורוצה לראות את ישראל משנה כיוון. בואו להפגין נגד הלאומנות, נגד ההסתה, נגד הגזענות ונגד הקיצוניות שהורסת כאן כל חלקה טובה. 
בואו להפגין כדי להזכיר לממשלת ישראל שרק פתרון מדיני והיפרדות לשתי מדינות, ינחיתו מכת מחץ לטרור ושרק תהליך מדיני שיוביל להפסקת השליטה הישראלית על מיליוני פלסטינים יאפשר לסמן את הסוף לסכסוך הדמים הנורא בין שני העמים.
תפקידנו, במיוחד היום, להציג אלטרנטיבה ולדרוש מהממשלה לשנות כיוון ולצעוד בדרך אחרת. הצטרפו אלינו במוצ"ש 24.10 לצעדה מכיכר רבין למשרד הביטחון ברח' קפלן.

עזרו לנו בהפצת האירוע: הזמינו חברים לעמוד האירוע ושתפו את העמוד בבקשה.
להצטרפות לצוות פעילים לעזרה בהפקת האירוע שלחו מייל ל 
maya@peacenow.org.il