יום שלישי, 1 בדצמבר 2009

שאלה של חינוך

שאלה של חינוך


הרמטכ"ל גבי אשכנזי נאם בכנס של מנהלי בתי ספר ומתח ביקורת חריפה על רמת החינוך שקיבלו החיילים החדשים שמגיעים אל שורות הצבא. "מגיעים אלינו צעירים שלא למדו את מדינת ישראל, מורשתה ונופיה. שליש מהחיילים מעולם לא היו בירושלים עד שאנחנו בצבא הבאנו אותם לביקור שם. ויש חיילים שחושבים שאת מצדה כבשנו ב-1967! זה לא מצחיק".

באמת לא מצחיק. ואפשר לציין עוד כמה פגמים מהותיים בחינוך שמספקים בימינו בתי הספר בישראל. פגמים שאותם משום מה הרמטכ"ל לא טרח להזכיר. צעירים שמגיעים לצבא מבלי שמערכת החינוך החדירה בהם ערכים בסיסיים של כבוד האדם וזכויות האדם, מבלי שהפנימו כי כל בני האדם שווים וכולם נבראו בצלם. צעירים הלובשים מדים ומקבלים לידיהם נשק וכח להרוג – וזאת מבלי שמישהו יסביר להם מה הן פקודות בלתי חוקיות בעליל שעליהן מתנוסס הדגל השחור של אי החוקיות. פקודות שהחייל לא רק זכאי אלא חייב על פי חוק לסרב להן. צעירים שבוודאי מגיעים עד לשכת הגיוס מבלי שלמדו אי פעם מה היא אמנת ג'נבה הרביעית משנת 1949 (שמדינת ישראל הייתה מבין הראשונות לחתום עליה), כך שאין להם מושג מה שמותר - ומה אינו מותר - לחייליה של מדינה כובשת.

אילו היתה מערכת החינוך בישראל ממלאת את תפקידה לחנך באמת את הצעירים העומדים לקראת גיוס לצה"ל, אולי היו הרבה פחות עמודים בדו"ח גולדסטון.