יום שבת, 28 באוגוסט 2010

להיכל התרבות אין ריח

להיכל התרבות אין ריח

ברטולד ברכט היה אחד המחזאים הבולטים של המאה העשרים. מחזאי מאוד פוליטי ומאד שמאלי. "מעגל הגיר הקווקזי" הוא אחד ממחזותיו הידועים ביותר, והוא עולה שוב ושוב על בימות התיאטרון בכל העולם וגם בישראל. מחזה פוליטי מאד, מחזה העוסק בשאלות פוליטיות מהותיות של צדק חברתי ומהפיכה - וגם בשאלה למי הזכות על הקרקע, למי שחיו בה ועיבדו אותו מדורי דורות או למי שבאו להתיישב ולפתח את השטח ולבנות בו מפעלים גרנדיוזיים. שאלות שבין השאר מאוד רלוונטיות למצב בינינו לבין הפלסטינים.

התיאטרון הקאמרי בתל אביב החל לאחרונה להעלות הפקה חדשה של "מעגל הגיר הקווקזי" שזכתה לשבחי המבקרים. הנהלת התיאטרון, כמו התיאטראות הגדולים האחרים בישראל, חתמה על חוזה להציג את המחזה ב"היכל התרבות" שהוקם לאחרונה בהתנחלות אריאל שבלב הגדה המערבית הכבושה.

מבחינת ההנהלה, ההיכל באריאל הוא בדיוק כמו כל מקום אחר להציג בו, ולכסף של מתנחלים אין ריח. אבל לפחות לחלק מהשחקנים הייתה דעה אחרת, והן הרימו קולם בעצומת מחאה והודיעו כי יסרבו להופיע בהתנחלות שהוקמה בשטח כבוש, ולהיות בכך שותפים להפרת החוק הבינלאומי.

ראש העירייה של התנחלות אריאל, רון נחמן, יצא בשצף קצף נגד השחקנים. "החלטתם לערב בין דעותיהם הפוליטיות ועבודתם האמנותית היא החלטה פסולה הנגועה בצביעות. אם הם רוצים להיות שחקנים, שיעסקו במשחק, כי לתרבות אין קשר לפוליטיקה. מה, ברכט אמר שהתיאטרון הוא פוליטי בעצם מהותו? מי זה ברכט שילמד אותי על תיאטרון?"