יום חמישי, 20 במרץ 2014

המפץ הקטן

המפץ הקטן 

באותו היום שבו בא נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס להיועד עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית הלבן, ובו הודיע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי מבחינתו חצי האי קרים שוב אינו חלק מאוקראינה, הגיעו חדשות מרעישות מעולם המדע שהצליחו לקבל תשומת לב מסוימת גם ממי שאינם עוסקים בפיזיקה ואסטרונומיה.

התצפיות העדינות של הטלסקופ שהוצב באויר הצח של אנטארטיקה נתנו ביסוס והוכחה אמפירית לקביעה כי לפני כארבעה עשר מיליארד שנה היה היקום שלנו כולו קטן מגודלו של אטום, ואז הוא התפוצץ במפץ הגדול והתחיל להתרחב ולהתרחב ולהתרחב והוא עדיין ממשיך להתרחב. "אישור התיאוריה פירושו שהיקום שאנחנו רואים, המתפרש על פני 14 מיליארד שנות אור ובו מאות מיליארדי גלקסיות, הוא רק פינה אפסית בקוסמוס גדול יותר שגודלו, מבנהו וגורלו בלתי נתפסים" ניסה להסביר כתבו המדעי של עיתון הארץ. 



לבדואים אזרחי ישראל החיים בנקודה קטנה במדבר הנגב שנקראת הכפר אל ערקיב, גילו וגודלו של היקום הינם בהחלט שאלה משנית לעומת המשטרה והדחפורים הממשלתיים שמבקרים בכפרם שוב ושוב. בפעם הבאה, כך הם מאיימים, הם מתכוונים לחדור ולהחריב גם את בית הקברות של הכפר, שעד כה ניצל מפגיעה.            

מבין היצורים הידועים לנו הנמלים הן היחידות, מלבד יצורי האנוש, אשר נוהגות  לצאת למלחמה. לא קרבות של אחד נגד אחד או שניים נגד שניים, אלא אלפים ועשרות אלפים, צבאות שלמים של נמלים יוצאים לשדה הקרב ונוקטים טקטיקות ואסטרטגיות מתוחכמות כדי להביס את צבאו של הקן היריב. 




כשהייתי בן עשר או אחת עשרה הייתי אני ויתר ילדי השכונה עדי ראיה למלחמה של נמלים. כל החצר היתה מלאה בנמלים, אלפי נמלים שנלחמו ביניהן לחיים ולמוות. החצר הצנועה של הבית ברחוב פילון בצפון הישן של תל אביב, שיצור אנוש יכול לחצות אותה לארכה ולרחבה בדקה אחת, היתה עבור הנמלים ארץ מולדת ונחלת אבות והארץ המובטחת וארץ הקודש ושטח כבוש ושטח משוחרר שלמענו בהחלט כדאי וראוי להקריב את החיים. אילן, הבן של השכנים, אסף כעשר נמלים והשליך אותן בפינה אחרת של החצר. לעינינו הן נראו כולן בדיוק אותו הדבר, אבל הן זיהו מיד מי ידיד ומי אויב ולאחר רגע של בלבול חדשו את הקרב ביניהן. כשהלכנו לישון עוד נמשך קרב הנמלים בכל עוזו. 

למחרת בבוקר היתה החצר ריקה מהן לחלוטין ואף לא נמלה אחת לא נראתה בשטח. לאחר כשבוע שוב הופיעו נמלים בחצר, עוסקות בחיי היום הנמליים הרגילים, מלקטות מזון והולכות בשיירה ארוכה אל הקן. האם היו אלה הנמלים הילידות שחיו כאן מזה זמן ואשר הדפו בגבורה את הפולשים לארצן? או שהיו אלה כובשים ומתנחלים שתפסו שליטה על השטח שזה עתה נכבש? לא היתה שום דרך לדעת, בעיני בני האדם כל הנמלים האלה נראו אותו דבר.