יום שלישי, 3 במאי 2011

אוסאמה ואובאמה

אוסאמה ואובאמה

פעם ראיתי תצלום מלפני הרבה שנים של משפחה סעודית מכובדת ומאד מאד עשירה – משפחת בן לאדן. בפינה נראה אוסאמה, אחד הבנים הצעירים. אז לא היה לו זקן, והוא לבש מכנסי ג'ינס ולראשו כובע של קאובוי. הוא נראה קצת כמו אמריקאי, או אולי כמו ערבי צעיר שרוצה להראות כמו אמריקאי.

מאוחר יותר באו השנים בהן אוסאמה בן לאדן יצא לאפגניסטאן להלחם בסובייטים, בסיוע ומימון של הסי.איי. אי. אז ארצות הברית לא החשיבה אותו כטרוריסט, הנשיא רונלד רייגן שיבח אותו ואת חבריו כלוחמי חופש. ואחר כך היה השינוי הגדול, בן לאדן התאכזב והפך לאויב ושונא מושבע של ארצות הברית והקדיש את כל שארית חייו להלחם בה מלחמה ללא פשרות. אולי לא מקרה שדווקא הוא האיש שהגה את הרעיון לשלוח מטוסי סילון חטופים להפיל את גורדי השחקים הגבוהים ביותר בניו יורק.

במשך עשר שנים לאחר האחד עשר בספטמבר ההוא, אוסאמה בן לאדן שיחק בחתול ועכבר עם האמריקאים, ונדד בסתר ממערות טורה בורה אל הוילה המצוידת היטב ליד האקדמיה הצבאית של צבא פקיסטאן. ג'ורג' בוש חלם לשווא על הרגע שבו יופיע בפני העיתונות ויכריז את ההכרזה הדרמטית על מותו של בן לאדן. הרגע הזה נפל בחלקו של ברק אובאמה, בדיוק ברגע הנכון לקראת פתיחת ההתמודדות על תקופת הנשיאות השנייה.

האם באמת התכוון מישהו ברצינות לתפוס את בן לאדן חי ולהביא אותו לכלא אמריקאי ולמשפט המאה בניו יורק ולרגעים דרמטיים בבית המשפט ונאומים נרגשים מדוכן הנאשמים ואור זרקורים בינלאומי למשך חמש השנים הבאות עד לגרדום וגם לאחריו? כל זה כבר לא יקרה, אנשי הקומנדו חזרו עם גופה מנוקבת כדורים שהובאה מיד לקבורה חפוזה בלב ים, ולא יוודע לעולם מקום קבורתו.

ועכשיו מה יעשה נשיא ארצות הברית, שהפך לאליל ההמונים הרוקדים על הדם בחוצות ניו יורק? האם ינצל את ההזדמנות לצאת מאפגניסטאן ולסיים בהכרזת ניצחון מלחמה ארוכה ומתישה שלא הייתה בדיוק סיפור הצלחה?

ומה באזור שלנו? ח"כ אריה אלדד מן הימין הקיצוני כבר הזהיר את חבריו שלא לשמוח יותר מדי על נפילתו של אוסאמה בן לאדן והצהיר כי "אובאמה מסוכן יותר". וב"ידיעות אחרונות" כתבה אורלי אזולאי: "עכשיו יפעיל אובאמה את עוצמתו גם בזירות אחרות בעולם. עתה, כאשר הוא יתבע מנתניהו להצהיר על הסכמה להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967, לא יוכלו קברניטי ישראל ללחוש זה לזה על האוזן כי 'אובמה הוא מנהיג חלש'. השיח הזה נגמר."

עד ספטמבר נדע יותר.