יום שבת, 17 בספטמבר 2011

כפר עקבה, הדחפורים והאמת של נתניהו


כפר עקבה, הדחפורים והאמת של נתניהו

נוסח של מכתב מחאה מופיע בסוף

שלשום בבוקר זה קרה שוב. כמו פעמים רבים בעשרות השנים האחרונות הגיעו כוחות גדולים של של צבא ההגנה לישראל אל כפר קטן בשם עקבה, בפינה הצפון מזרחית של הגדה המערבית. חיילים רכובים על ג'יפים דהרו ברחוב הראשי (והיחיד) של הכפר, ובעקבותיהם התנהלו שלושה דחפורים. שלושה בתים הוחרבו עד היסוד, ועשרים תושבים (מבין קצת יותר משלוש מאות תושבי הכפר) הושלכו לרחוב. הדחפורים גם הרסו וחרשו את כביש הגישה לכפר, הידוע בפי התושבים בשם "כביש השלום", באורך של כקילומטר וחצי, וחסמו אותו בערימות גדולות של עפר והריסות. ועוד כביש באורך של כקילומטר המשמש את תושבי הכפר נהרס ונחסם בצורה דומה.

אל החיילים נלווה איש בשם אשר צור, קצין במנהל האזרחי שמקיימת מדינת ישראל בגדה המערבית, איש אשר מזה שנים רבות לקח על עצמו כמשימה אישית למרר את חייהם של תושבי עקבה ולהוציא צווי הריסה וגם לדאוג לביצועם בפועל, הלכה למעשה. אשר צור צפה בדחפורים העוסקים במלאכת ההרס ותושבי הכפר יכלו לראות חיוך רחב על פניו, ואחר כך הוא עלה על דחפור וביקש מאחד החיילים לצלם אותו. ואחר כך הוא יצא מן הכפר עם החיילים והדחפורים – עד לפעם הבאה.

"למה הם עושים לנו את זה? מה עשינו להם?" שאל אותי (ולא בפעם הראשונה) חג' סמי סאדק, ראש הכפר עקבה. חג' סמי הוא נכה המרותק לכסא גלגלים לאחר שבגיל צעיר נורה בגבו במהלך אימונים באש חיה שקיימו כוחות צה"ל בשטח הכפר. "אני אישית וכל תושבי הכפר סבלנו סבל קשה מן הכיבוש הישראלי, אך אין בלבנו כל שנאה. מעולם לא היו אצלנו שום מעשים אלימים. אני נסעתי כמה פעמים להרצאות באירופה ובאמריקה ובכל מקום שהייתי אמרתי שכל רצוננו הוא לחיות בשלום עם הישראלים. רק שיעזבו אותנו לחיות את חיינו בכפר שלנו, שיפסיקו להרוס לנו את הבתים והכבישים".

איך להבין ואיך להסביר שזאת כנראה לא מקריות וגם לא גחמה סדיסטית של אדם אחד, שזאת מדיניות שמגיעה ישר מלמעלה, היישר משולחנה של ממשלת ישראל. לא מדיניות חדשה ולא תכנית חדשה, אלא התכנית שיזם כבר ב-1967 שר בכיר בממשלת  ישראל ושמו יגאל אלון ותכניתו "תכנית אלון" חיה וקיימת עשרות שנים לאחר מותו, ועל פי התכנית הזאת  צריכה מדינת ישראל לקיים שליטה קבועה בבקעת הירדן. לרוע מזלו של הכפר עקבה, הוא נמצא בשוליה של בקעת הירדן , ואם אך יוכלו השלטונות "להיפטר" ממנו אפשר יהיה להרחיב בכמה קילומטרים את שטחה של בקעת הירדן ה"נקיה מערבים". וכך כחלק מן המאמצים הנמשכים לבצע ולממש את התכנית הזאת הגיעו שוב הדחפורים אל עקבה ושוב הרסו ושוב החריבו.

ובדרך המקרה (ואולי לא רק?) באו הדחפורים אל הכפר עקבה בדיוק ביום בו הודיע ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו על כוונתו לצאת אל עצרת האו"ם בשבוע הבא ולשאת בה נאום הסברה נמלץ ולהגיד קבל עם ועדה את האמת שלו ולהסביר מדוע הוא קורא לאומות העולם לדחות על הסף את דרישת הפלסטינים להשתחרר מהכיבוש ולהקים את מדינתם העצמאית. לפי מה שפורסם, עומד נתניהו לדבר באו"ם על צדקת הדרך של ישראל, על החברה הדמוקרטית שלה ועל שאיפתה לשלום. את שמו של הכפר עקבה כנראה לא יזכיר נתניהו בנאומו מעל במת האו"ם.

============================================================
לכבוד
ראש הממשלה, בנימין נתניהו

שר הביטחון, אהוד ברק
pniot@mod.gov.il

א.נ.

ברצוני להביע את מחאתי החריפה על ההתנכלות הנמשכת של  הרשויות הצבאיות בגדה המערבית לכפר הקטן עקבה, שממזרח לטובאס, ובמיוחד על הפשיטה של כוחות צבא גדולים מלווים בדחפורים בבוקר ה-15 לספטמבר 2011 בה הוחרבו שלושה מבתי הכפר ויותר מעשרים תושבים נשארו ללא קורת גג, וכן נהרס, נחרש ונחסם כביש הגישה העיקרי לכפר הידוע בפי תושביו בשם "כביש השלום". במיוחד ערב הדיון הגורלי באו"ם על דרישת הפלסטינים להשתחרר מהכיבוש ולזכות להיות עם חופשי בארצם, פגיעה קשה זאת בכפר קטן שתושביו מבקשים רק לחיות בשלווה בבתיהם היא סימן מבשר רעה ביותר לגבי מדיניותה וכוונותיה של ממשלת  ישראל.