יום שבת, 20 באוקטובר 2012

על ישי ודרעי ושובתי הרעב האריתראים

על ישי ודרעי ושובתי הרעב האריתראים

השבוע הפגינו מאות מחברי הקהילה האריתראית הגולה בישראל מול משרדי הממשלה בתל אביב. מבקשי מקלט, אנשים שנאבקו בסיכון עצמי גדול כנגד משטר עריץ ואכזרי בארצם, ויצאו על כרחם לגלות והגיעו אלינו בדרכי חתחתים ועומדים כיום מציאות קודרת ועתיד קשה.

המציאות הקודרת הזאת נולדה לה בשקט בשנה שעברה. בשקט בשקט, בלי דיון ציבורי ממשי, העבירה כנסת ישראל את החוק שהגיש לה שר הפנים אלי ישי, החוק המאפשר לכלוא "מסתננים" ללא משפט למשך לא פחות משלוש שנים. ללא כתב אישום, ללא עורכי דין, ללא שופטים. חתימתו של פקיד אלמוני במשרד הפנים מספיקה בהחלט לשלוח אנשים ונשים וגם ילדים אל מאחורי סורג ובריח למשך שלוש שנים. זהו כיום החוק במדינת ישראל הנאורה, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, והוא עבר ברוב גדול בדיוק שבוע לפני אחד מנאומיו הנמלצים של ראש ממשלתנו באנגלית המשובחת שלו.

מבקשי המקלט לא שמעו ולא ידעו שהכנסת חוקקה חוק כזה. כיצד ישמעו, כאשר אמצעי התקשורת במדינת ישראל כמעט לא דיווחו על כך וגם בין קוראי עברית רק מי שקרא את העיתון בתשומת לב רבה שם לב לידיעה הקטנה בעמוד הצדדי. למבקשי המקלט זה נודע רק כאשר לקחו אותם שליחיו של שר הפנים אלי ישי ממעונותיהם הדלים ושערי כלא סהרונים שבנגב נסגרו מאחוריהם ואז מסרו להם שוביהם: "תתחילו להתרגל, כאן יהיה ביתכם לשלוש השנים  הבאות". ולמשמע הבשורה הזאת פתחו הנשים האריתראיות הכלואות בשביתת רעב, ואחר כך הגברים הצטרפו אליהן.

שביתת רעב? בכלא? נשים אריתראיות? מי שמע על כך? מי מכיר ומי יודע? מי שמקבל חדשות מאמצעי התקשורת הרגילים יחפש בהם לשווא את המידע הזה. רק שרון לבנה מהעיתון  העצמאי "מגפון" המתפרסם ברשת הצליחה לשמוע על כך ולדבר עם אחד האריתראים הכלואים באמצעות טלפון סלולרי שהוברח אל הכלא.

בינתיים עוד יש הרבה אריתראים שמתהלכים חופשי ברחובות תל אביב, וגם סודאנים, ועוד מבקשי מקלט. האגודה לזכויות האזרח פנתה לבית המשפט והוציאה צו ביניים שמונע,לפחות באופן זמני, את המשך המעצרים (אבל לא משחרר את מי שכבר נעצרו). ובכלל, כלא סהרונים קטן וצפוף וצר בו המקום להכיל את כל עשרות אלפי האריתראים והסודאנים ויתר בעלי העור השחור שאינם רצויים ברחובותיה של דרום תל אביב. "מתקן השהיה" הולך ונבנה בקצב מזורז, שם במדבריות הנגב.


אמנם, מתוך הממשלה עצמה מערים משרד הרווחה קשיים בלתי צפויים. מתנגדים שם לתכנית  שעשרות אלפי העצורים ישוכנו באוהלים למשך שלוש שנות מעצרם, ודורשים להקים עבורם מבנים קשיחים. האם לא מבינים הנודניקים האלה במשרד הרווחה שזאת משימה לאומית חיונית לסלק את המסתננים השחורים מרחובות ערינו כמה שיותר מהר, ואם צריך להושיב אותם באוהלים אז שיהיה באוהלים?

ובקיצור, עוד יש הרבה אריתראים שהולכים חופשי ויכולים גם להתארגן ולמחות ולצאת להפגנה גדולה מול משרדי הממשלה בתל אביב, יחד עם הפעילים הישראלים העומדים לצידם כמו יגאל שתיים הבלתי נלאה. "פליטים הם לא פושעים" נאמר בשלטים שהניפו, וגם "שחורים אינם פושעים", ו"לא למאסר בלי משפט", ו"כן לחופש, לא לכלא" וגם "ביקשנו מקלט – וזה מה שקיבלנו" לצד תמונת הגדרות הגבוהות המקיפות את "מתקן השהיה" ההולך ומוקם. וגם פסוק מהתנ"ך שעדיין אקטואלי: "והסרתי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר, לב חדש" יחזקאל ל"ו, 26). ועוד שלט פנה במישרין אל העיתונאים: "התקשורת הישראלית, אל תסתירי את האמת".

www.facebook.com/media/set/?set=a.10151098303187578.506225.683837577&type=1

לא שזה ממש עזר. כתבי העיתונות וצלמיה, השקועים בקלחת הבחירות, לא גילו עניין רציני  באריתראים המפגינים. לעומת זאת, המחלקה לזיהוי פלילי של משטרת ישראל שלחה למקום את צלמיה לצלם בדקדקנות את המפגינים, בזה אחר זה, ולתייק את פני כולם בתיקים ובמחשבים.
אבל בעצם, זה כן נוגע למערכת הבחירות, גם אם העורכים לא תפסו את הקשר. זה מופיע בדיווח של "ידיעות אחרונות" על תוצאות מאבק האיתנים במפלגת ש"ס וחזרתו של אריה דרעי בסערה למנהיגות המפלגה לאחר שתים עשרה שנות היעדרות ומאסר ממושך בעבירות שחיתות.

כך מדווח הכתב הותיק עקיבא נוביק:

"עד חזרתו של דרעי לשורות המפלגה חלם ישי על קמפיין אגרסיבי שבו תוצג מלחמתו במסתננים מאפריקה. 'בנינו על לגרוף מזה קולות' אמר השבוע גורם במפלגה. 'שעינו בדיקות וראינו שהנושא הזה מדבר לבוחרים פוטנציאליים שלנו'. אלא שהגעתו של דרעי טרפה את הקלפים. 'אריה מתחלחל רק מהמחשבה על זה'. אומר מקורב לדרעי, שכבר ביום הראשון החל לנווט את הקמפיין. 'אנחנו לא נגד שום דבר, ומבחינת אריה לא תהיה אף מילה נגד הסודאנים. הקמפיין שלנו יהיה חברתי לגמרי' ".

באמת, זה לא בסדר. שנה שלמה ויותר טרח אלי ישי ועמל כדי להפוך להיות לה פן הישראלי, חרט וילדרס הישראלי. מה לא עשה? נאומים מתלהמים על הסכנה הקיומית שהאפריקאים מסכנים בה את מדינת ישראל היהודית הלבנה (כך במלים האלה) ודיבר בכנסת והעלה הצעות בממשלה ודאג שגם ימומשו ושיגר שוטרים ופקחים לצוד את המסתננים שחורי העור והגיע אישית לשדה התעופה לוודא במו עיניו שבאמת מעלים על המטוסים לדרום סודאן את כולם, גם את הגברים וגם את הנשים וגם את הילדים, עד האחרון. ולא היסס כבוד השר ישי גם לצאת מלשכתו ולרדת לרחוב ולפגוש אישית גם את אחרוני הגזענים ולדבר באוזניהם ולנאום להם ולשלהב אותם לדבוק במלאכת הקודש של טיהור מדינתנו מן המסתננים השחורים. 

ועכשיו שהגיע המאני טיים, עכשיו שהשר אלי ישי מבקש לראות ברכה בעמלו ולתרגם שנה שלמה של הסתה למטבע קשה של קולות בקלפי, בא המנוול המושחת הזה דרעי ומקלקל הכל. באמת, אין צדק בעולם.