יום שבת, 6 באוקטובר 2012

בין נאפולי לעזה

בין נאפולי לעזה


העיר עזה נמצאת על חופו של הים התיכון. כמו בערי חוף רבות אחרות, יש בעזה תושבים המתעניינים בשייט כספורט ותחביב. אבל הרבה יותר מסובך לממש תחביבים כאלה בעזה מאשר בערי חוף אחרות. עוד ב-2006,  כאשר הוקמה ההתאחדות העזתית לספנות וגלישת גלים, תרמה לה נסיכות קטאר עשר סירות מפרש קטנות. אבל לפקחים הצבאיים הישראליים לקח עד ספטמבר 2012 להגיע למסקנה שאין כאן איום בטחוני ולאפשר לסירות להגיע לעזה. 

הגעת הספינות לעזה ספקה הזדמנות נדירה לקצת חדשות חיוביות. דרין קבריטי בת השתים עשרה סיפרה בהתלהבות לעיתונאים שהיא מרגישה חופשייה לחלוטין כשהיא משיקה את סירת המפרש שלה בחוף עזה.

זמן לא רב לאחר הכניסה המשמחת של סירות המפרש לעזה, נורה הדייג פהמי אבו-רייאש, בן 22, ליד בית לאהיה שבצפון הרצועה, ונפגע בבטן וברגליים. בתחילה לא נחשבו פצעיו כקטלניים, אבל הוא נפטר לאחר יומים בבית החולים.

מה באמת קרה שם? על פי הודעת דובר צה"ל, הוא התקרב יותר מדי אל אזור אסור, ועורר את החשד שבכוונתו לבצע התקפה חמושה. לדברי הפלסטינים, הוא לא התכוון לפגוע באף אחד (לפחות, לא באף אחד חוץ מאשר בדגים). לא הייתה שום חקירה חסרת פניות בנסיבות המקרה, ומאוד לא סביר שאי פעם תהיה חקירה שכזאת. לא היה שום דיווח על מותו בתקשורת הישראלית או הבינלאומית, ולא הרבה גם בעיתונות הפלסטינית. מקרים כאלה הם יותר מדי בגדר שגרה יומימית. כיום, לגורמים רשמיים בישראל יש תשובה מן המוכן לכל מי ששואל יותר מדי שאלות בנושאים כאלה: "מקרים נוראים יותר מתרחשים כל הזמן בסוריה". מה שנכון נכון, הזוועות בסוריה הן עובדה אובייקטיבית ומתועדת.

ספינות הטילים, גאוותו של חיל הים של מדינת ישראל, ממשיכות לסייר יומם ולילה מול חופי עזה. משימתן, כבר  במשך יותר מעשור, היא לבצע את המצור על עזה, ולסגור עליה גם מכיוון הים. למנוע מספינות דיג עזתיות וסירות מפרש עזתיות וכלי שיט עזתיים מכל סוג שהוא מלהפליג "עמוק מדי" לים הפתוח, וגם למנוע מכל כלי שיט מכל מקום שהוא על פני כדור הארץ מלהתקרב לחופי עזה.

ובדיוק עכשיו ישנה ספינה כזאת, המתקרבת ממערב אל עזה הנצורה. לא בסתר ולא בהתגנבות - למעשה, על ההפלגה הזאת הוכרז חודשים רבים מראש. הספינה "אסטל" נרכשה בידי האגודה השוודית "ספינה לעזה", בכספי תרומות ובעזרת האיגודים המקצועיים בשוודיה, ויצאה בחודש מאי האחרון מפינלנד במסלול ארוך ומפותל, כשהיא חונה בנמלים בשבדיה, נורבגיה, דנמרק, גרמניה, הולנד, צרפת וספרד.

לשבעה עשר הפעילים שעל הסיפון - שוודים ונורווגים וגם כמה ישראלים המתנגדים למדיניות הממשלה - היו הרבה חוויות מעניינות רבות בדרך. היו עצרות ומופעים אמנותיים בכל נמל, והם השתתפו בפסטיבל סרטים בברטן שבצרפת, ובברצלונה הגיע האמן הידוע מאנו צ'או להשתתף בקונצרט הסולידריות, וגם אדלה גווארה, בתו של צ'ה גווארה האגדי. עכשיו הם הגיעו לנאפולי ושם יש להם תכנית מלאה מאוד: קונצרט, ומיסה קתולית על המזח, וסיור מאורגן על הספינה לילדי בית ספר בעיר, וגם ביקור של ראש עיריית נאפולי לואיג'י דה מגיסטריס, שהודיע כי הוא פורש את חסותו על הספינה כל עוד היא עוגנת בעירו. בינתיים, שר החוץ אביגדור ליברמן מפעיל לחץ משמעותי על האיטלקים כדי שימנעו את יציאת הספינה - אבל בניגוד למה שקרה עם "משט החופש" אשר נחסם באתונה בשנה שעברה, לא נראה שהוא מגיע לתוצאות ממשיות.

כך שאסטל תצא בקרוב לישורת האחרונה במסעה. המרחק מנאפולי לעזה לא כל כך גדול במיילים ימיים. ספינות הטילים של חיל הים מצוידות במכ"ם באיכות גבוהה, ולא קשה לאתר ספינה שאינו עושה כל מאמץ להסתתר (בדיוק להיפך). כך שהתוצאה, מתי שהוא בהמשך החודש זה, די צפויה מראש.

קרוב לוודאי שזה לא יקרה ממש ליד חופי עזה. בעבר, ספינות הטילים של חיל הים יצאו לעומק הים התיכון כדי ליירט כלי שיט בדרכם לעזה, לפעמים עד כדי 65 ק"מ מהחוף. (אלה מים הבינלאומיים מובהקים, אבל היועצים המשפטיים של משרד החוץ בירושלים הוציאו חוות דעת משפטית שמסבירה למה זה בסדר גמור, ואיתרו לשם כך תקדימים מפעולותיו הנועזות של הצי המלכותי הבריטי בימים עברו של האימפריה האדירה...)

ככל הנראה אסטל תוזהר בחומרה שלא להמשיך במסלולה, הפעילים שעל סיפון יתעלמו מכל האזהרות, ואנשי הקומנדו הימי המובחר יעלו על הסיפון. הספינה תיגרר לנמל אשדוד, השוודים והנורווגים שעל הסיפון יושמו במעצר ויובאו לבית המשפט ויואשמו ב"כניסה בלתי חוקית לישראל", והשופטים המלומדים יתעלמו מהטיעון שלהם שלא הייתה להם שום כוונה להיכנס לישראל ושעזה אינה ישראל. והישראלים שעל הסיפון יואשמו ב... טוב, יש מוחות יצירתיים בפרקליטות המדינה, והם כבר יחשבו על משהו.

האם זה יהיה סופו של המצור על עזה? בהחלט לא. אבל לפחות למשך כמה ימים תהיה תזכורת לאנשים שממש לא רוצים שיזכירו להם. תזכורת שעזה עדיין נמצאת תחת מצור, רחוק מהעין ורחוק מלב, ושהמצור הזה גורם סבל יומיומי רב למיליון ושש מאות אלף אנשים, חלק גדול מהם ילדים. למרות שבהחלט נכון שברגע זה הסבל בסוריה קשה עוד יותר.


העצומה הבינלאומית נגד המצור על עזה
http://www.atzuma.co.il/gazapetition


דיווחים שוטפים (אנגלית) באתר הספינה השבדית לעזה:
http://shiptogaza.se/en/Pressrum/Pressmeddelanden/isreael%E2%80%99s-foreign-ministry-acknowledges-putting-pressure-eu-stop-estelle