יום שישי, 24 ביוני 2011

פיקאסו ברמאללה, דחפורים בביר אל ע'יד, ופחד מפני טילים

פיקאסו ברמאללה, דחפורים בביר אל ע'יד, ופחד מפני טילים
 
השבוע הזה הגיע לבית הספר לאמנות בעיר רמאללה ציור של פאבלו פיקאסו, הציור "Buste de Femme" שאותו צייר פיקאסו בשנת 1943 בעודו חי בפאריס הכבושה בידי הנאצים ואשר בדרך כלל נמצא במוזיאון ואן אבה באיינדהובן שבהולנד ושוויו נאמד בשבעה מליון דולר ואשר הושאל למוזיאון הפלסטיני למשך חודש אחד.

חאליד חוראני, מנהל בית הספר לאמנות שניהל את המגעים עם המוזיאון ההולנדי סיפר לאמצעי התקשורת כי נדרשו לא פחות משנתיים של דיונים ותיאומים ומאבקים כדי להתגבר על אין ספור מכשולים בירוקרטיים ולאפשר את מעברה של התמונה היקרה בטיסה מאמסטרדם לנתב"ג ומשם דרך מחסומי צה"ל בדרך לרמאללה. "זה סיפור מלא פרטים וקשיים", אמר חוראני, "תכננו לארח כאן יצירת אמנות, אבל מצאנו את עצמנו מתעסקים בכל הסיבוכים הפוליטיים".
למזלו הפרויקט תערוכת 'פיקאסו בפלסטין' לסיוע פעיל מאד של עמיתו ההולנדי, צ'ארלס אשה, אשר אמר "הפיקאסו שלנו ישתנה במהלך המסע שלו לרמאללה. הוא יקבל משמעות נוספת, וסיפורו יישאר כחלק מההיסטוריה של הציור".

מעולם עד היום לא הוצגה יצירת אמנות ברמה כזאת בשטחים הפלסטיניים הכבושים.

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4084915,00.html


באותו היום וכמעט בדיוק באותה השעה בה הגיעה התמונה היקרה אל אולם התצוגה ברמאללה הגיעו דחפוריו של צבא ההגנה לישראל אל הכפר הקטן ביר אל ע'יד שבדרום הר חברון ותוך פחות משעה הרסו את הצריפים הדלים והשחיתו שקי אוכל של בעלי החיים, ועקרו והשחיתו שתילים ושיחים והשאירו מאחוריהם גלי הריסות ותשעים אנשים שנותרו תחת כיפת השמיים. את המערות שגם בהן מתגוררים חלק מהתושבים לא החריבו החיילים הפעם, אך הם הקפידו  לחתוך ולנתק את מערכת כבלי החשמל שהתקינו לעצמם התושבים להאיר את המערות. "לא מגיע לכם חשמל פה!" אמר אחד החיילים לתושב שהעז למחות. עזרא נאווי והרב אריק אשרמן, פעילי שלום ישראלים שהגיעו למקום לשמע קריאות העזרה הנואשות של התושבים, נלקחו מיד למעצר צבאי.

וההרס הזה לא היה דבר חדש או יוצא דופן בתולדותיו של שלטון הכיבוש הישראלי בגדה המערבית. מעשים כאלה קורים בדרך שגרה, שבוע אחד בדרום הגדה המערבית ובשבוע שאחריו במזרחה, אם כי הם זוכים למעט מאד תשומת לב ורק לעיתים רחוקות מדווח עליהם אמצעי תקשורת כלשהוא. אילו רציתי, הייתי יכול לפרסם כאן כל שבוע – ואולי גם פעמיים או שלוש בשבוע – את  סיפור ההרס התורני, וכולם דומים זה לזה כשתי טיפות מים (או שתי טיפות דם) ורק שם הכפר ההרוס משתנה כל פעם. כרגיל במקרים כאלה, חומדים מתנחלים את אדמתו של הכפר – במקרה זה, המתנחלים ממצפה יאיר הסמוך. באופן רשמי מצפה יאיר הינו מאחז בלתי חוקי, גם לפי אמות המידה הגמישות של שלטונות הכיבוש – אבל זה לא מונע מאותן רשויות להחשיב כי לתושבי המאחז מגיעה אספקת חשמל סדירה, אשר לה דואג הצבא.

ויומיים אחרי הדברים האלה ערך פיקוד העורף תרגיל הגנה אזרחית במדים ללא תקדים בכל רחבי מדינת ישראל. והתרגיל דימה תרחישי זוועה של מלחמה בארבע חזיתות נגד הפלסטינים והסורים והלבנונים והאיראנים בבת אחת ונפילה של שבע מאות טילים. והאזרחים נקראו לנהוג ברצינות למשמע האזעקה ולרוץ מיד אל המרחב המוגן הקרוב ביותר, אם ישנו שכזה. וקצין בכיר בפיקוד העורף הביע מורת רוח מהתנהגותם האדישה של אזרחים רבים, ובמיוחד מן הת ל אביבים שהתעלמו מהאזעקה והמשיכו להתרחץ בשלוןה בים. "כאשר יפלו טילים אמיתיים נראה אותם רצים בבהלה" אמר הקצין במידה של נקמנות.

אבל אולי אפשר למנוע את נפילת הטילים האמיתיים. אם יבוא היום שבו יוכלו תושבי ביר אל ע'יד לחיות בשלווה בבתיהם הדלים, ולשם השאלת תמונות לגלריה פלסטינית לא יהיה יותר צורך לצלוח בירוקרטיה צבאית ישראלית, ובכלל הפלסטינים כולם, עשירים ועניים, כפריים ועירונים, יהיו עם חופשי במדינתם פלסטין, אולי יוכלו גם קציני פיקוד העורף לאפסן את תסריטי הזוועה בארכיונים ולפשוט את מדיהם ולצאת לשחיה מרעננת בחוף ימה של תל אביב.


דיווח ותמונות באתר רבנים לזכויות האדם
http://rhr.org.il/heb/?p=1744

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.219945991371201.61022.100000674059660&l=c459c343d4
 


שלחו מחאה אל שר הביטחון ברק
http://www.facebook.com/Rabbis4HR?sk=app_190322544333196