יום שבת, 2 ביולי 2011

ניצחון פירוס בפיראוס

ניצחון פירוס בפיראוס

מדי בוקר ישראלים רבים בדרכם לעבודה מקשיבים ליומן הבוקר ב"קול ישראל". מי ששמע באחרונה את הדיווחים והראיונות של המגיש הוותיק אריה גולן יכול היה לחשוב כי ישראל
עומדת בפני צי פלישה אדיר של אניות מלחמה ענקיות. למאזינים נמסר כי הקבינט והשמינייה מקיימים ישיבות תכופות לדון באיום, וכי ראש ממשלת ישראל ושר הביטחון ושר החוץ וראש המועצה לביטחון לאומי עובדים כולם במלוא הקיטור ונמצאים בקשר שוטף עם מקביליהם בארצות שונות ומפצירים בהם ותובעים מהם לעשות ככל שרק ניתן לבלום את סכנת המשט.   
וספינות חיל הים ולוחמי השייטת נמצאים בכוננות עליונה וחופשות בוטלו ומילואים גויסו ונערך תרגיל מיוחד בים בהשתתפות הרמטכ"ל ואחרון אך לא בדיוק חביב המוסד שלח את טובי סוכניו למשימות מיוחדות שהשתיקה יפה להן...

ובכל רחבי העולם הונחו דיפלומטים ישראלים לשים על אש קטנה את המשימה הדחופה האחרת שלהם – לגייס מצביעי נגד בהצבעה המאיימת באו"ם על מדינה פלסטינית - ולהתרכז באיום המשט המיידי. שר התעמולה יולי אדלשטיין פתח במסע הסברה גדול ברחבי העולם על שקי של הגופרית שהפעילים בספינות מאיימים לשרוף בהם את לוחמי השייטת. כאשר התברר ששקי הגופרית אינם קיימים, קפץ אדלשטיין אל המידע המרגש כי טרוריסטים ידועים (או לפחות בני משפחה של טרוריסטים, או אולי החברים הטובים של בני המשפחה) נמצאים ברשימת הנוסעים של המשט. והיתה גם ההברקה הגאונית לאיים על כל עיתונאי בינלאומי שייתפס על ספינות  שנים - איום אשר התגלה כקצת מביך כשמשמיעה אותו  הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, והיה צורך לבטלו למחרת היום.

למעשה, זה כבר נמשך במשך חודשים. בעלי ספינות שאותן מנסים מארגני המשט לחכור   נחשפים ללחצים מסתוריים ומבטלים את העסקאות ברגע האחרון - ואז המארגנים החלו לקנות את הספינות לבעלותם המלאה. חברת לוידס בלונדון ועוד חברות ביטוח מכובדות קיבלו מכתבים  מעורכי דין שאיימו עליהן בתביעה משפטית על "תמיכה בטרור" אם יבטחו ספינות ה מפלגות לעבר עזה – אך מארגני המשט מצאו כמה מבטחים שלא נכנעו לאיומים. המנהיגות היהודית בצרפת זכתה לשבחים מהממשלה בירושלים כאשר הוציאו צווי מניעה נגד ספינה אשר  עמדה להפליג מנמל מרסיי, אך ברגע האחרון נמלטה הספינה השובבה דרך קורסיקה.
מחלקת המדינה בוושינגטון הוציאה אזהרה חמורה לאזרחי ארה"ב שלא לקחת חלק בהפלגה הפרובוקטיבית לעזה, איימה כי הם עלולים לעמוד לדין, ומזכירת המדינה הילרי קלינטון אף הצהירה במפורש כי ישראל תממש את "זכות ההגנה העצמית" אם תפעל בכח נגד המשט. כל זה רק חיזק את נחישותם של עשרות פעילי שלום אמריקאים לעלות על סיפון "תעוזת התקווה" ולפהליג לעבר עזה. (חלק גדול מפעילים אלה הצביעו בעד אובמה בבחירות 2008, ובכך היו שותפים להבאתה של קלינטון לעמדה בה יכלה להשמיע את האיומים האלה). ).

באמצעות עסקה כלשהיא עם ממשלת טורקיה הצליח נתניהו להסיר מן המשט את ספינת המ המרמרה,  הגדולה והמפורסמת בין הספינות, שעל סיםונה התרחש העימות הקטלנ בשנה שעברה. אבל זה עדיין השאיר עשר ספינות, ברובן בחופי יוון, עם מאות פעילים נחושים להמשיך בדרך לעזה כנגד כל הסיכויים - קנדים, אמריקאים, אירים, שוודים, בריטים, צרפתים, גרמנים, איטלקים, אוסטרלים – שכולם חתמו על התחייבות להתנהגות בלתי אלימה במפגש המתקרב עם כלפי המפגש המתקרב עם לוחמי השייטת הישראלית – ומהם חלק נכבד יהודים, וגם ישראלים או ישראלים לעבר. ועם זאת, נותר לנתניהו עוד קלף חשוב להכניס למשחק. בראיון ברדיו הביע ראש הממשלה "תודה מקרב לב לידידי, ג'ורג' פפנדראו, על מאמציו הגדולים עבורנו".

ג'ורג' פפנדראו, ראש ממשלת יוון, נמצא ברגע זה במצב הקשה ביותר שראש מדינה יכול להיות בו. הוא נאלץ להיכנע ללחץ בינלאומי ברוטאלי אשר רבים מאזרחי יוון רואים בו התקפה חזיתית על רמת חייהם, כמו גם רמיסת שרידי הריבונות של ארצם.בהשוואה לכך, להיכנע באותו זמן גם ללחץ כדי למרר את החיים לחבורה של פעילי שלום המתארחים בשטח היוון זה ממש זניח.


וכך, חלפו שבועות בהם שלטונות יוון העבירו את  מארגני השייטת דרך סדרה אינסופית ומתישה  של הליכים בירוקרטיים,  מילוי טופס אחר טופס - ובינתיים, ספינה אחר ספינה נתקלו בתאונות f n xמסתוריות שנראו כעבודת חבלה של צוללנים מקצועיים, ואשר התקשרת הישראלית דווחה עליהן בשמחה לאיד גלויה. ואתמול בבוקר, דיברה גרטה ברלין, דוברת מארגני המשט, בקול רם וברור, בראיון למהדורה נוספת של יומן הבוקר בקול ישראל: "אנחנו מתחילים להרגיש שגם אנחנו במצור, בדיוק כמו תושבי עזה. אבל שיהיה ברור. אנחנו נחושים להפליג. אם יתנו לנו עוד טפסים למלא נמלא אותם, אם עוד יחבלו בספינות אנחנו נתקן את החבלה – ואז נצא בדרך לעזה!"

כמה שעות לאחר הודעה מתריסה זאת, הסיר ידידו הטוב של נתניהו ג'ורג' פפנדראו מעל פניו את מסיכת הירידה לפרטים בירוקרטיים קטנים ופתח בהתנגשות ישירה עם אנשי המשט. אנשי הקומנדו הימי היווני נשלחו לעשות את עבודתם של עמיתיהם הישראלים ולהשתלט בכח על הספינות היוצאות אל עזה, וכלך לקח על עצמ ו בנדיבות חלק מהזעם שהיה צריך להיות מופנה אל נתניהו.  וכך נמצאת "תעוזת התקווה" ברגע זה במעגן של חיל הים היווני וקברניטה בכלא, והפגנות מחאה מתקיימות הערב מול שגרירויות יוון בכל העולם ובשגריור בוושינגטון נסתמה המרכזניה מרוב קריאות מחאה. וגם מול שגרירות יוון בתל אביב התקיימה לפני שעתיים הפגנת מחאה עם שלטים בעברית ואנגלית כמו "תנו למשט לצאת!" ו"די לשיתוף הפעולה היווני עם משטר הכיבוש!" ובעיקר "יוון,  תתביישי!" ועם קצת התנגשויות ועימותים עם אנשי הימין הקיצוני שנהפכו פתאום להיות אוהבי יוון כמו שלפני שנה נהפכו לשונאי טורקיה.

והאם זה סוף הסיפור? האם יכול נתניהו להרגיש שיצא בזול מתסבוכת המשט? מאד לא הייתי מציע לו לבנות על זה.

דיווח בטלויזיה החברתית מהפגנה מול שגרירות יוון והפגנת נגד של הימין הקיצוני
http://tv.social.org.il/politics/2011/07/04/demo-embassy-of-greece