יום רביעי, 10 במרץ 2010

צ'רצ'יל ובית המשפט בבאר שבע

צ'רצ'יל ובית המשפט בבאר שבע


בשבוע שעבר ישב נורי אל עוקבי בתא המעצר שבמרתף היכל המשפט בבאר שבע, והמשטרה דרשה להשאיר אותו במעצר עד לתום הליכים משפטיים שימשכו חודשים ואולי שנים – בעוון "הסגת גבול".

השבוע הוא ישב חופשי באולם הדיונים של השופטת שרה דוברת, בקומה השישית של אותו בנין, בדיון האזרחי בו הוא תובע מן המדינה להכיר בכך שבאדמות אל ערקיב הוא אינו מסיג גבול אלא בעל הבית.

(לתיאור מפורט יותר ראה כאן)

עו"ד רוואש (ניצג המדינה): בפברואר 1921, בתחילת תקופת המנדט, השלטון הבריטי נתן לבדואים ארכה של חודשיים לבוא ולרשום ברישום המקרקעין את הקרקעות שהם טוענים לבעלות עליהן. כמעט אף אחד מהם לא עשה זאת. הם לא יכולים עכשיו לבוא בטיעוני בעלות.

פרופ' אורן יפתחאל (עד מומחה מטעמו של נורי אל עוקבי) : זאת הטענה המשפטית הרגילה שבשמה המערכת השלטונית הישראלית דחתה טענות של בדואים לבעלות על הקרקע. אבל הטענה הזאת מתעלמת מעובדות מרכזיות.

ביום 29 למארס 1921, בטרם פג המועד של חודשיים שנקבע בחוק הקרקעות החדש, נפגשה משלחת של בדואים מהנגב עם וינסטון צ'רצ'יל שהיה אז שר המושבות הבריטי. מצאתי בארכיון הממשלתי בלונדון

מצאתי את הודעת הסיכום הרשמית של הפגישה, בה נאמר כי השייכים הצהירו על נאמנותם לממשלת הוד מלכותו ואילו שר המושבות צ'רצ'יל אישר את ההבטחות שכבר ניתנו להם בידי הנציב העליון הרברט סמואל, כי "לא תהיה התערבות בזכויות ובמנהגים המיוחדים של הבדואים במחוז באר שבע".

בעקבות זאת הוציאה ממשלת המנדט הבריטי את מחוז באר שבע מתחום תחולתו של חוק הקרקעות ופטרה את התושבים הבדואים מן החובה לרשום ברישום המקרקעין את אדמותיהם. במקום זאת הוקם בבאר שבע בית משפט שבטי שפעל בכל תקופת המנדט, כאשר הרכבים של שלושה שייכים הכריעו בסכסוכים קרקעיים לפי החוק הבדואי השבטי.

הבריטים הכירו בבעלות הבדואים על אדמותיהם. מי שרצה לרשום את אדמתו ברישום המקרקעין יכול היה לעשות זאת, גם עשרות שנים מאוחר יותר, ו- 64,000 דונם של אדמות בדואיות אכן נרשמו במהלך תקופת המנדט. אולם בעיקר רשמו את אדמותיהם ברישום המקרקעין מי שרצו למכור אותן ללא-בדואים (כולל ליהודים). לשם המשך החזקה באדמות או מכירתם לבדואי אחר לא היה כל צורך ברישום בטאבו. הטענה כי בדואים שלא רשמו את אדמתם ברישום המקרקעין ב-1921 "איחרו את המועד" ואיבדו את האדמה מעולם לא נשמעה לפני 1948.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ידוע בהערצתו לוינסטון צ'רצ'יל ובשאיפה עזה להידמות אליו. אבל לא בטוח שהוא מכיר לפרטיה את פעולתו של צ'רצ'יל במרס 1921...