יום ראשון, 2 במאי 2010

דמוקרטיה נרמסת

דמוקרטיה נרמסת

"נתניהו מנסה למנוע מחברי המפלגה להביע את דעתם ולקבוע את מנהיגותם בבחירות דמוקרטיות וחופשיות. זוהי רמיסת בסיס הדמוקרטיה. הוא שולל את זכויותינו הבסיסיות" זעק משה פייגלין. נתניהו דרש בתוקף מחברי מפלגתו לדחות את הבחירות הפנימיות למוסדות המפלגה למשך שנתיים, וזאת (כפי שאמר במלים מפורשות) כדי למנוע את חיזוק כוחו של משה פייגלין המצהיג בגלוי על כוונתו להשתלט על המפלגה.

"אני וחברי ננצח בסוף, נגיע לרוב בליכוד ואז אני אהיה ראש הממשלה" אמר פייגלין בראיון נרחב שפורסם במוסף סוף השבוע של ידיעות אחרונות. "אנחנו ננצח כי אנחנו מייצגים מה שרוב חברי הליכוד רוצים באמת – ממשלה שתגיד בקול רם וברור שהארץ הזאת היא שלנו ורק שלנו. אני בהחלט רוצה לשלול את זכויות האזרח מערבים שלא יוכיחו נאמנות, לתת להם עידוד כספי להגר מפה. כל אזור שממנו יתקיפו את ישראל צריך לכבוש ולגרש ממנו את כל האוכלוסיה. אנחנו במזרח התיכון, כאן אין מקום לרכרוכיות של המערב, באזור הזה צריך להוכיח שאתה חזק ואתה הבוס, אחרת ירמסו אותך."

לפחות בינתיים, בנימין נתניהו הוכיח שהוא הבוס והוא שרמס את פייגלין. היו פרשנים – במיוחד באמריקה – שקיוו כי עכשיו שנתניהו חופשי יותר מלחצים בפנים מפלגתו, יהיה לו קל יותר לבצע את הויתורים הנדרשים להצלחת משא ומתן עקיף עם הפלסטינים.

אשרי המאמין, אבל הפרשנים האלה בודאי אינם קוראים את "מקור ראשון". אביגדור ליברמן, שר החוץ בממשלת נתניהו, היו גלוי לב במיוחד כשדיבר אל קהל הבית שלו מעל דפי העיתון הזה: "אני לא חושב שיצא משהו מאיזה משא ומתן. גם בעוד 16 שנה לא יהיה הסכם. אבל בנסיעות שלי ברחבי השלום ראיתי שהעולם מאד מעוניין לראות התחלה של שיחות שלום, ואפילו למראית עין. נכונות להתחיל לדבר ולדבר זה משהו שאנחנו יכולים לתת, למה לא?"